station, opening Breda

Nieuwe station Breda klaar voor toekomstige reizigersgroei

Het station van Breda werd de afgelopen vier jaar verbouwd om het station gereed te maken voor een verdubbeling van het aantal dagelijkse reizigers in 2020. Het voltooide station werd afgelopen donderdagmiddag feestelijk geopend door NS-directeur Roger van Boxtel, ProRail-directeur Pier Eringa, de Brabantse gedeputeerde Christope van der Maat, staatssecretaris Sharon Dijksma en de burgemeester van Breda, Paul Depla. NS en ProRail verwachten over vier jaar elke dag 57.000 reizigers op het station.

Sinds mei 2012 is er een heel nieuw gebouw opgetrokken, waarin zich behalve de perrons ook het gelijkvloerse busstation bevindt, meerdere winkels, parkeerplaatsen op het dak en bijna 150 appartementen. Het gebouw is ontworpen door architect Koen van Velsen. In 2005 tekende hij het eerste ontwerp voor het nieuwe stationsgebouw, dat hij ontwikkelde om goed bij de stad Breda te passen. In het gebouw zijn in bijna 2,3 miljoen bakstenen verwerkt in verschillende kleuren.

Ontwerp

“Breda heeft een station gekregen waar het trots op mag zijn en dat in niets meer valt te vergelijken met het oude stationnetje. Dit is een gebouw met een tijdloos ontwerp waar reizigers nog generaties lang plezier van zullen hebben”, liet ProRail-directeur Eringa weten in zijn toespraak bij de opening.

Hij bedankte ook iedereen die bij de bouw betrokken was geweest. Op het hoogtepunt van de werkzaamheden waren er circa 500 mensen tegelijkertijd aan het nieuwe station aan het werken. Het nieuwe station is gerealiseerd door NS, ProRail en de gemeente Breda in samenwerking met Ballast Nedam/Hurks. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Noord-Brabant hebben financieel bijgedragen aan de realisatie van het station. De bouw kostte uiteindelijk 144 miljoen euro.

Veiligheid

De architect heeft niet alleen gekeken of het gebouw bij de stad paste, maar hield ook rekening met de sociale veiligheid. Aan zowel de centrumkant als de Belcrumkant zijn grote ramen geplaatst, waardoor reizigers naar buiten kunnen kijken en bovendien veel natuurlijk licht binnenkomt. Verder heeft de architect zeer dikke, ronde zuilen geplaatst op de perrons. Zo wordt er een wijds gevoel gecreëerd, zonder dat mensen zich achter deze zuilen kunnen verschuilen.

Ook staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bewonderde het station en noemde het een station dat klaar was voor de toekomst. Met de bouw van het station werd ook de hele omgeving aangepakt. Wandelaars die uit het centrum komen, hebben vanaf de Willemstraat een mooi uitzicht op het nieuwe station. In de Willemstraat is ook Promedia Group gevestigd, de uitgever van onder meer OVPro.nl. Later dit jaar worden de stations Harderwijk en Utrecht Centraal officieel geopend en in 2017 de stations Eindhoven en Tilburg.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.