ceneri tunnel, Switzerland (bron: Thales)

Thales wint contract voor signaleringssystemen in Zwitserse tunnel

Thales heeft van AlpTransit Gotthard het contract gegund gekregen om de signaleringssystemen te leveren in de Ceneri-spoorwegtunnel tussen Zwitserland en Italië. Dit contract heeft een waarde van 57 miljoen euro. Thales levert voor de spoorwegtunnel het veiligheidssysteem ETCS Level 2 en wordt verantwoordelijk voor het projectbeheer en de integratie van het controlecentrum en de aanwezige controlesystemen.

Volgens Thales wordt het door deze ETCS-technologie mogelijk dat er meer dan 300 treinen per dag door deze tunnel kunnen rijden met snelheden tot 250 kilometer per uur. Thales heeft het contract gegund gekregen door AlpTransit Gotthard. De Ceneri-tunnel is het laatste deel van het Transalpine Rail-project en ligt ten zuiden van de Gotthard-tunnel.

AlpTransit Gotthard Ltd

Het is de bedoeling om de tunnel in 2020 officieel te openen en vanaf dat moment moeten treinen in minder dan drie uur van Zurich naar Milaan kunnen reizen. Treinen reizen dan door drie tunnels, namelijk de Zimmerberg-tunnel, de Gotthard-tunnel en de Ceneri-tunnel. Thales zegt in de Ceneri-spoorwegtunnel de reistijd tussen de steden Lugano en Locarno door de levering van ETCS Level 2 te kunnen verkorten van 55 naar 22 minuten.

De Ceneri Base Tunnel is een stuk tunnel van ruim 15 kilometer, dat ongeveer 25 kilometer zuidelijk van de Gotthard-tunnel ligt. Net zoals de Gotthard-tunnel bestaat het uit twee enkelsporige buizen die ongeveer 40 meter uit elkaar liggen. De verwachting is dat vanaf de opening dagelijks duizenden passagiers en honderden goederentreinen van deze tunnel gebruik gaan maken.

Ceneri tunnel (bron: Thales)

Signalering

Signaleringssystemen zijn essentieel op het spoor om al het aanwezige railvervoer de juiste kant op te laten gaan en om ervoor te zorgen dat treinen elkaar niet storen of bijvoorbeeld botsen. Om de veiligheid te verbeteren is er in Nederland één systeem ontwikkeld; het European Train Control System (ETCS). Dit zorgt voor de signalering, controle en veiligheid van de treinen die in Europa over het spoor rijden.

“Voor vervoerders zijn signaleringssystemen strategisch van groot belang, want ze zijn erg belangrijk voor de veiligheid en stellen vast hoe snel een trein op een lijn mag rijden en hoe veel treinen er tegelijkertijd op een lijn kunnen rijden”, aldus Thales.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.