Abellio, Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Centrale Ondernemingsraad NS mag meepraten over Abellio

De centrale ondernemingsraad van spoorvervoerder NS heeft toch adviesrecht bij alle besluiten over dochteronderneming Abellio. De COR heeft de zaak gewonnen die hij had aangespannen bij de Ondernemingskamer. NS was van mening dat de vervoerder geen advies hoefde te vragen aan de ondernemingsraad over besluiten betreffende Abellio, omdat de Abellio als bedrijf ‘op afstand is geplaatst’.

Dit meldt het Financieel Dagblad op basis van een beschikking die maandag is gepubliceerd. De zaak was in augustus aangespannen door de Ondernemingsraad nadat de NS een nieuwe governance structuur wilde gaan doorvoeren voor Abellio. Tijdens de zaak bleek dat de COR naar aanleiding van de problematiek als gevolg van Limburg en de diverse rapportages zoals Alvarez & Marsal veel ‘scherper op de bal wil spelen’. De ondernemingsraad wilde daarom graag een adviesaanvraag ontvangen voor de nieuwe governance van Abellio.

Gevolgen

De Ondernemingskamer heeft geoordeeld dat de NS wel degelijk advies moet vragen aan de ondernemingsraad. In het besluit staat beschreven dat NS het besluit over Abellio moet intrekken en de gevolgen daarvan ongedaan moet maken. NS was namelijk al gestart met het implementeren van de nieuwe governance structuur. Verder mag NS geen verdere uitvoering geven aan het besluit.

De precieze gevolgen van dit besluit zijn momenteel nog niet duidelijk. NS zegt zelf de uitspraak van de Ondernemingskamer eerst goed te gaan bestuderen en op basis daarvan in overleg te treden met de COR over de consequenties van deze uitspraak. Pas daarna zal worden bekeken welke vervolgstappen de spoorvervoerder nu gaat nemen. Daarna zal zij bekijken wat de te nemen vervolgstappen zijn’, aldus een woordvoerder van de NS.

Nieuwe structuur

NS wil deze nieuwe governance omdat de dochteronderneming dusdanig aan het groeien is, dat een strakker en professioneler inzicht en overzicht door NS noodzakelijk wordt geacht. Door de nieuwe structuur zal de NS Group veel meer betrokken zijn bij Abellio en de financiële en operationele afstand tussen Abellio en NS zal kleiner  worden.

Er komt onder meer een Executive Board met drie managing directors, die weer rapporteren aan een Shareholder Committee. Dit laatste orgaan bestaat uit twee leden van de raad van bestuur van NS, namelijk de directeur Financiën en de directeur Risicobeheersing. Tevens is er een Audit Committee en een HR Committee opgericht die ook onder toezicht staan van NS.

Buitenlandse concessies

Abellio is de buitenlandse dochteronderneming van NS. NS-dochter Abellio heeft concessies in onder meer Groot-Brittannië en Duitsland. Abellio heeft ook in Nederland geopereerd en won in eerste instantie de miljardenconcessie in Limburg, maar werd vanwege fraude uitgesloten. Nu dingt Abellio alleen nog mee naar concessies is het buitenland, maar de dochteronderneming is wel goed voor de helft van de omzet van NS.

Lees ook: Centrale ondernemingsraad NS wil adviesrecht over Abellio

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “Centrale Ondernemingsraad NS mag meepraten over Abellio”

Machiel Kleingeld|04.10.16|20:25

Abellio gaat in december toch de treindienst Gouda-Alphen uitvoeren? Zou het daar niets mee te maken hebben?

Gerard Wold|04.10.16|23:48

Blijft altijd bijzonder dat er een vraag wordt gesteld in een artikel….. Die je toch gewoon kunt stellen aan de betrokkenen. Of gewoon de stukken die openbaar zijn lezen en dan zou de vraag: ‘Het is niet duidelijk waarom de centrale ondernemingsraad van NS juist nu advies wil kunnen geven over besluiten over Abellio’, geen mysterie meer zijn ;-).

Gerard Wold|17.10.16|22:16

Goed om te lezen dat het artikel nu is aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.