Arriva, trein, Groningen

Uiterlijk 2021 weer treinverbinding tussen Groningen en Leer

De kapotte spoorbrug Friesenbrücke over de rivier Eems bij Weener moet op zijn laatst in 2021 hersteld zijn, waardoor er weer een treinverbinding is tussen de plaatsen Groningen en Leer. Er wordt gehoopt dat de treinen al in 2020 over de herstelde spoorbrug kunnen rijden. Dit heeft de Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn laten weten na een bijeenkomst van de zogenaamde ‘Task Force’, die maandag plaatsvond. 

De spoorbrug tussen Weener en Leer werd in december vorig jaar vernield nadat een vrachtschip tegen de brug voer. Deutsche Bahn zei na inspectie van de brug dat het vijf jaar zou duren om de brug opnieuw op te bouwen. Reizigers moeten daarom voortaan al met de bus reizen tussen Bad Nieuweschans en Leer en de vervoerder laat een rechtstreekse bus rijden tussen Groningen en Leer.

Nieuwe technologie

Deutsche Bahn zal de komende tijd nog meer onderzoeken uitvoeren naar de mogelijkheden om de brug weer op te bouwen. De spoorvervoerder wil de brug met de nieuwste technologie op te bouwen. Deze onderzoeken zullen in het voorjaar van 2017 worden afgerond. Daarbij gaat het met name om de brugpijlers. Als deze niet vervangen worden, kan de bouwtijd verkort worden met een jaar. De inbedrijfstelling kan in dat geval eind 2020 plaatsvinden.

De kosten voor de wederopbouw van de brug zijn geschat op ongeveer 30 miljoen euro. De bedoeling is nu om op de bodem van de rivier de Eems nieuwe steunpilaren te plaatsen en de oude te vervangen. Wel worden restanten van de oude spoorbrug en een deel van de pijlers weer hergebruikt. De vernieuwing en renovatie is echter volgens DB uitdagend, omdat hiervoor goed moet worden nagedacht over de de Duitse spoorwegautoriteit en instanties voor natuurbescherming en bijvoorbeeld monumentenzorg. Er moet namelijk een speciaal bouwterrein worden aangelegd.

Task force

De Duitse spoorvervoerder heeft op 1 november al aangekondigd om de spoorlijn naar het gedeelte van de Nederlandse grens tot Weener weer in gebruik te nemen, om het verkeer tussen de provincie Groningen en het Emsland te verbeteren. Maanden geleden opperden vervoerders en overheden al de mogelijkheid om de trein vanuit Groningen te laten doorrijden tot de Duitse plaats Weener om zo de overlast te beperken die reizigers ondervonden van de kapotte spoorbrug bij Weener.

Een zogenaamd ‘Task Force’ doet onderzoek naar de mogelijkheden voor de Friesenbrücke. Hierin zijn vertegenwoordigers uit de Nederlandse en Duitse politiek, uit het bedrijfsleven en van Deutsche Bahn vertegenwoordigd. Zij komen op 2 november opnieuw bij elkaar in Weener.

Lees ook: Tijdelijke trein van Groningen naar Weener oplossing voor kapotte spoorbrug

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Uiterlijk 2021 weer treinverbinding tussen Groningen en Leer”

kees boer|11.10.16|22:30

Waarom moet het zo lang duren voordat de brug hersteld wordt ?
Als de brug gevoelig is voor aanvaringen dan moet maar een aquaduct komen zoals bij Abcoude en in de Hanzelijn nabij Kampen

Bart van D.|13.10.16|11:52

Rond 2024 hoopt SpaceX zijn eerste bemande vlucht naar Mars uit te voeren.

Rond 2021 hoopt DB een kappote spoorbrug vervangen te hebben.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.