Intercity, trein, NS

FNV: NS lijkt in de verkoop te worden gezet

Door ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, wordt NS klaargezet om verkocht te worden. Dit besluit leidt er namelijk toe dat de splitsing tussen ProRail en NS nog groter wordt, waardoor andere partijen gemakkelijker vrij spel hebben als een rechtse coalitie na de verkiezingen besluit het hoofdrailnet aan te besteden. Dit laat vakbond FNV Spoor weten.

FNV vreest dat door het besluit van Dijksma er een gevaar bestaat dat NS in de uitverkoop gaat. “Alles wijst erop dat er partijpolitiek wordt gespeeld”, legt Jacqueline Lohle uit, bestuurder bij FNV Spoor. “ProRail wordt onder de verantwoordelijkheid geplaatst van het ministerie, terwijl NS wordt ingericht om verkocht te worden. Een rechtse coalitie kan dan na de verkiezingen heel gemakkelijk kiezen voor marktwerking op het spoor.”

Meer marktwerking

Door ProRail onder de verantwoordelijkheid van het ministerie te plaatsen, wordt de afstand tussen ProRail en NS nog groter, zo meent Lohle. De twee bedrijven werden circa twintig jaar geleden gesplitst. De vakbond wil juist graag dat NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden. “De huidige problemen worden veelal veroorzaakt door de knip tussen deze twee bedrijven. Daardoor ontstaat veel ruis en dit besluit maakt die splitsing nog erger.”

Het besluit van de staatssecretaris om ProRail in te lijven, heeft overigens vanaf het begin veel weerstand opgeroepen. De spoorsector heeft bijna unaniem laten weten het niet eens te zijn met de beslissing, al blijft Dijksma vasthouden aan deze beslissing. FNV Spoor roept haar nu nogmaals op het besluit te heroverwegen. “Als je ons openbaar vervoer aan het buitenland wilt verkopen en de zeggenschap erover wilt verliezen, dan moet je het zo doen”, aldus Lohle.

Toekomstscenario’s spoor

De vakbond begrijpt niet dat Dijksma nu al dit besluit neemt. Lohle: “Naar aanleiding van de conclusie van de parlementaire enquetecommissie Fyra onderzoekt het kabinet momenteel vier scenario’s voor de toekomst van het spoor. Die gaan over meer of minder marktwerking. Op basis van deze zorgvuldige onderzoeken, moet een goede beslissing gemaakt worden. Maar dit besluit van Dijksma staat hier haaks op.”

De vakbondsbestuurder is van mening dat NS op deze manier wordt klaargezet om verkocht te worden. Die verkoopplannen zouden zelfs binnen NS zichtbaar zijn. “Roger van Boxtel is nu bezig met een herstructurering en we zien dat steeds meer bedrijfsonderdelen apart georganiseerd worden. Daardoor kunnen zij gemakkelijker per onderdeel verkocht worden. Dat is niet in het belang van het openbaar vervoer in Nederland en de reizigers.”

FNV pleit ervoor om de twee bedrijven dichter bij elkaar te brengen. Dit kan ook door beide bedrijven onder te brengen bij het ministerie van IenM. “Maar we moeten de afstand juist kleiner maken. Door deze beslissing te maken, verkoop je het OV.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV: NS lijkt in de verkoop te worden gezet | OVPro.nl
Intercity, trein, NS

FNV: NS lijkt in de verkoop te worden gezet

Door ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, wordt NS klaargezet om verkocht te worden. Dit besluit leidt er namelijk toe dat de splitsing tussen ProRail en NS nog groter wordt, waardoor andere partijen gemakkelijker vrij spel hebben als een rechtse coalitie na de verkiezingen besluit het hoofdrailnet aan te besteden. Dit laat vakbond FNV Spoor weten.

FNV vreest dat door het besluit van Dijksma er een gevaar bestaat dat NS in de uitverkoop gaat. “Alles wijst erop dat er partijpolitiek wordt gespeeld”, legt Jacqueline Lohle uit, bestuurder bij FNV Spoor. “ProRail wordt onder de verantwoordelijkheid geplaatst van het ministerie, terwijl NS wordt ingericht om verkocht te worden. Een rechtse coalitie kan dan na de verkiezingen heel gemakkelijk kiezen voor marktwerking op het spoor.”

Meer marktwerking

Door ProRail onder de verantwoordelijkheid van het ministerie te plaatsen, wordt de afstand tussen ProRail en NS nog groter, zo meent Lohle. De twee bedrijven werden circa twintig jaar geleden gesplitst. De vakbond wil juist graag dat NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden. “De huidige problemen worden veelal veroorzaakt door de knip tussen deze twee bedrijven. Daardoor ontstaat veel ruis en dit besluit maakt die splitsing nog erger.”

Het besluit van de staatssecretaris om ProRail in te lijven, heeft overigens vanaf het begin veel weerstand opgeroepen. De spoorsector heeft bijna unaniem laten weten het niet eens te zijn met de beslissing, al blijft Dijksma vasthouden aan deze beslissing. FNV Spoor roept haar nu nogmaals op het besluit te heroverwegen. “Als je ons openbaar vervoer aan het buitenland wilt verkopen en de zeggenschap erover wilt verliezen, dan moet je het zo doen”, aldus Lohle.

Toekomstscenario’s spoor

De vakbond begrijpt niet dat Dijksma nu al dit besluit neemt. Lohle: “Naar aanleiding van de conclusie van de parlementaire enquetecommissie Fyra onderzoekt het kabinet momenteel vier scenario’s voor de toekomst van het spoor. Die gaan over meer of minder marktwerking. Op basis van deze zorgvuldige onderzoeken, moet een goede beslissing gemaakt worden. Maar dit besluit van Dijksma staat hier haaks op.”

De vakbondsbestuurder is van mening dat NS op deze manier wordt klaargezet om verkocht te worden. Die verkoopplannen zouden zelfs binnen NS zichtbaar zijn. “Roger van Boxtel is nu bezig met een herstructurering en we zien dat steeds meer bedrijfsonderdelen apart georganiseerd worden. Daardoor kunnen zij gemakkelijker per onderdeel verkocht worden. Dat is niet in het belang van het openbaar vervoer in Nederland en de reizigers.”

FNV pleit ervoor om de twee bedrijven dichter bij elkaar te brengen. Dit kan ook door beide bedrijven onder te brengen bij het ministerie van IenM. “Maar we moeten de afstand juist kleiner maken. Door deze beslissing te maken, verkoop je het OV.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.