Arriva, DB, logo (foto: Deutsche Bahn)

DB zal Arriva niet naar de beurs brengen

Deutsche Bahn gaat dochteronderneming Arriva niet naar de beurs brengen. Dat heeft de topman bij de Duitse vervoerder Rüdiger Grube vorige week gemeld aan het persbureau DPA. Door de buitenlandse tak Arriva en de logistieke tak DB Schenker te verkopen, wilde het Duitse bedrijf geld binnenkrijgen om te investeren in de eigen markt.

Volgens de topman van DB is Brexit – het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie – de reden dat de beursgang nu van de baan is. “Brexit heeft de wereld helaas fundamenteel veranderd”, zei Grube.

Geld weggooien

De waarde van de Britse pond is  flink gezakt, sinds bekend is geworden dat de Britten niet langer bij de Europese Unie willen horen. Daardoor zou een beursgang voor Arriva nu veel minder opbrengen dan circa een jaar geleden, toen voor het eerst werd gesproken over dit plan. “Met een beursgang zouden we geld uit het raam gooien”, aldus de topman bij DB. “Een dergelijke actie zou dwaas zijn.”

Overigens werd door de Duitse krant Handelsblatt al enige tijd geleden gemeld dat de overheid geen toestemming wilde geven voor de beursgang van Arriva. Dit baseerde de krant op basis van interne bronnen in de Duitse regering. Sinds vorig jaar is de noodzaak voor extra geld ook minder dringend. De Duitse overheid heeft in september toegezegd 1 miljard euro te investeren in Deutsche Bahn, met het vooruitzicht op nog 1,4 miljard extra voor de komende vier jaar.

Besluit

De verkoop van de twee dochterondernemingen zou eigenlijk tussen de 4 en 5 miljard moeten opleveren, waarmee het moederbedrijf schulden kon afbetalen en kon investeren in binnenlandse activiteiten van de spoorvervoerder.

Het besluit om de twee afdelingen naar de beurs te brengen, was erg omstreden. De Raad van Commissarissen van DB stelde een beslissing hierover meerdere keren uit.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB zal Arriva niet naar de beurs brengen | OVPro.nl
Arriva, DB, logo (foto: Deutsche Bahn)

DB zal Arriva niet naar de beurs brengen

Deutsche Bahn gaat dochteronderneming Arriva niet naar de beurs brengen. Dat heeft de topman bij de Duitse vervoerder Rüdiger Grube vorige week gemeld aan het persbureau DPA. Door de buitenlandse tak Arriva en de logistieke tak DB Schenker te verkopen, wilde het Duitse bedrijf geld binnenkrijgen om te investeren in de eigen markt.

Volgens de topman van DB is Brexit – het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie – de reden dat de beursgang nu van de baan is. “Brexit heeft de wereld helaas fundamenteel veranderd”, zei Grube.

Geld weggooien

De waarde van de Britse pond is  flink gezakt, sinds bekend is geworden dat de Britten niet langer bij de Europese Unie willen horen. Daardoor zou een beursgang voor Arriva nu veel minder opbrengen dan circa een jaar geleden, toen voor het eerst werd gesproken over dit plan. “Met een beursgang zouden we geld uit het raam gooien”, aldus de topman bij DB. “Een dergelijke actie zou dwaas zijn.”

Overigens werd door de Duitse krant Handelsblatt al enige tijd geleden gemeld dat de overheid geen toestemming wilde geven voor de beursgang van Arriva. Dit baseerde de krant op basis van interne bronnen in de Duitse regering. Sinds vorig jaar is de noodzaak voor extra geld ook minder dringend. De Duitse overheid heeft in september toegezegd 1 miljard euro te investeren in Deutsche Bahn, met het vooruitzicht op nog 1,4 miljard extra voor de komende vier jaar.

Besluit

De verkoop van de twee dochterondernemingen zou eigenlijk tussen de 4 en 5 miljard moeten opleveren, waarmee het moederbedrijf schulden kon afbetalen en kon investeren in binnenlandse activiteiten van de spoorvervoerder.

Het besluit om de twee afdelingen naar de beurs te brengen, was erg omstreden. De Raad van Commissarissen van DB stelde een beslissing hierover meerdere keren uit.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.