Werkzaamheden, bovenleiding

Spoorlijn Mol-Weert wordt geëlektrificeerd

De spoorverbinding tussen het Belgische Mol, Neerpelt en de Nederlandse plaats Weert zal worden geëlektrificeerd. Die elektrificatie moet een directe en snelle grensoverschrijdende treinverbinding tussen Antwerpen en Weert in de hand werken. Dit is besloten door Nederlandse en Vlaamse bewindslieden die maandag aanwezig waren op de Vlaamse-Nederlandse top in Gent. 

De elektrificatie van de spoorlijn is een Vlaamse spoorprioriteit geworden in het kader van de opmaak van het nieuwe meerjareninvesteringsplan 2016-2020. “Het is goed dat er nu overeenstemming is tussen beide landen over een dossier dat essentieel is voor het personenverkeer tussen Nederland en België”, stelt de Limburgse gedeputeerde voor openbaar vervoer, Patrick van der Broeck.

Bottlenecks

De provincie Limburg ziet enkele bottlenecks bestaan in het grensoverschrijdende treinverbindingen en wil die oplossen. Van der Broeck: “Met relatief simpele ingrepen kan dit probleem worden opgelost. Met alle voordelen van dien voor de reiziger. Maar ook voor de economische ontwikkeling, de werkgelegenheid en kennisuitwisseling in het euregio-gebied. Limburg heeft hier jaren voor gepleit. Dit is een erkenning vanuit Vlaanderen en Nederland.”

Ook de gemeente Weert is heel blij met de afgesproken elektrificatie. De wethouder van de gemeente Weert, Frans van Eersel, noemde het een doorbraak en een beloning voor hard werk en een lobby achter de schermen. “Het Belgische achterland wordt bereikbaar voor inwoners van Weert, Midden-Limburg, Zuidoost-Brabant en vice versa.”

Kosten

De gemeente heeft zelf voor deze verbinding al 2 miljoen op de begroting gereserveerd en de Nederlandse provincie Limburg heeft ook toegezegd een bijdrage te leveren. Nederland zal beroep doen op Europese fondsen om de spoorlijn op Nederlands grondgebied te elektrificeren.

Auteur: Inge Jacobs

6 reacties op “Spoorlijn Mol-Weert wordt geëlektrificeerd”

Antoine Berben|15.11.16|14:25

Jammer dat in het artikel niet te lezen is welke stroomsoort en spanning gebruikt gaat worden voor dit traject, is het de Belgische of de Nederlandse?

Joop Ummels|15.11.16|15:35

Ideale situatie voor een meerspanningslok of treinstel

Dient de gemeente Weert gedeeltelijk te betalen voor de infrastructuur of te verwachte aanloopverliezen dat men alvast 2 miljoen euro reserveert ?
Zal wel een apart perron nodig zijn, huidige perroncapaciteit zit aan zijn top indien de nieuwe vervoerder in Limburg ( Arriva ) besluit ook om een stoptreindienst tussen Weert en Roermond te beginnen is er nog een gebruiker voor het nieuwe perron.
Emplacement biedt voldoende ruimte.

Arco Sierts|15.11.16|16:38

@Antoine: dat lijkt me op voorhand wel duidelijk, dat wordt 3KVdc. Het stukje bij Weert zelf zal 1,5 of 3KV worden.

@Joop: er is niet noodzakelijkerwijs een meerspanningslok / -treinstel nodig, en ook geen nieuw perron. Je zou de NS-sprinter van/naar Ehv op een te realiseren perronfase 2a kunnen laten keren; de Antwerpenaar kan dan naar 3a. De bovenleidingsspanning tussen sein 104 (=nadering Weert) en 146 (=einde spoor 3a) kan omschakelbaar gemaakt worden naar 3KV. Dan is 3KV-mat toereikend.

Arco Sierts|15.11.16|16:50

@Joop: sterker nog, vanuit klantperspectief is het zelfs ongelofelijk stom om een apart perron te realiseren. Je wilt immers in Weert een vlotte en comfortabele cross-plaform-overstap. Een apart perron is dus een peperdure investering om de klant te irriteren. Zou wel typisch iets voor de spoorsector zijn om dat te ambieren…

kees boer|16.11.16|23:23

Dit wordt hoogtijd,daar wordt al jaren voor bepleit,apart perron blijf ik noodzakelijk vinden,de ruimte is er gezien ook de doorgaande dienst Eindhoven-Zuid Limburg intensief is;vanzelfsprekend moet er op de nieuwe dienst een Belgisch tarief komen

Pieter Klootwijk|21.02.17|18:38

Gezien de spanningskeuze zal tot vlak voor de samenkomst uit Eindhoven de Belgische spanning gebruikt gaan worden. Tussen Budel en Weert dus. Dit lijkt mij het logische.
Dat gebeurt al tussn Essen en Roosendaal en de lijn Visë en Maastricht Randwyck.
Je hebt in Weert geen schakelkasten nodig.
De Belgische treinen rijden onder NS-spanning op halve kracht.
In het station kunnen de NMBS-treinen gebruik maken van spoor 3a.
Dit is jaren terug ook met de Teuten-Express gebeurt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorlijn Mol-Weert wordt geëlektrificeerd | OVPro.nl