Slaaptrein City Night Line (foto: NS)

Slaaptrein City Night Line houdt op te bestaan

De slaaptrein City Night Line vertrekt op vrijdagavond voor de laatste keer vanuit Amsterdam. Deutsche Bahn stopt met deze trein en NS gaat deze trein niet zelfstandig exploiteren. De Duitse spoorvervoerder stopt met de City Night Line omdat het aantal gebruikers van de slaaptreinen al langere tijd terugloopt en omdat nieuwe investeringen in het verouderde materieel niet rendabel geacht worden.

Er worden steeds meer internationale slaaptreinen geschrapt. Zo verdween eind 2014 de slaaptrein tussen Amsterdam en Kopenhagen. Overigens neemt de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB de slaaptreinen van Deutsche Bahn deels over. Deze Nightjet – zoals de nieuwe slaaptrein gaat heten – vertrekt echter niet langer uit Amsterdam, maar vanuit Düsseldorf.

Gevolgen NS

Volgens spoorvervoerder NS heeft deze beslissing geen invloed op NS, omdat NS geen eigenaar is van de nachttreinen. Wel rijden enkele Nederlandse machinisten en trainmanagers op de City NIght Line. Zij deden dit al in combinatie met de ICE International en de Intercity Berlijn en daar zullen zij ook nu op blijven rijden.

Reizigers die met de nachttrein naar Innsbruck of Wenen willen reizen vanaf Nederland, worden door NS aangeraden om de ICE International te pakken richting Düsselsorf. Hier kunnen zij om 20.54 uur overstappen op de slaaptrein. Reizigers naar Basel kunnen niet meer ’s nachts reizen, maar de ICE International vanaf Amsterdam vertrekt om 08.05 en is om 14.47 in Basel.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.