Drukte, NS, spits

NS wordt voortaan beoordeeld op zitplaatskans in spits

NS zal voortaan beoordeeld worden op de werkelijke kans op een zitplaats van reizigers tijdens de spitsuren. Voorheen werd de vervoerder beoordeeld op de vervoerscapaciteit, waarbij zowel zit- als staplaatsen werden meegeteld. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wijzigt de prestatie-indicator ‘vervoerscapaciteit HRN’ naar de nieuwe indicator ‘zitplaatskans HRN’, waarmee gemeten wordt of een reiziger kan zitten. Dit heeft Dijksma laten weten in een Kamerbrief. Hiermee wil ze NS effectiever aansturen op zaken die van belang zijn voor de reiziger.

Eerder heeft NS altijd bepleit dat reizigers op het hoofdrailnet in principe geen recht hebben op een zitplaats, maar vanaf 2017 kan de vervoerder dus wel degelijk op dit punt afgestraft worden. Wel heeft NS in het definitieve Vervoerplan 2017 aangegeven dat staan in de trein af en toe onvermijdelijk is. De vervoerder wil in ieder geval op werkdagen in de intercity’s zowel in de ochtend- als in de avondspits aan alle tweede klas-reizigers een zitplaats aan te willen bieden voor reizen die langer duren dan 15 minuten. In de sprinters wil NS de reizigers in de spitsuren een zit- óf staplaats aanbieden.

Onderscheid

Dijksma heeft NS voor 2017 de opdracht gegeven om extra aandacht te geven aan de aanpak van drukke treinen. Dit vereist dus nog meer dat NS zich flink gaat inzetten op deze prestatie-indicator. De streefwaarde op deze prestatie-indicator voor 2019 is vastgesteld op 95,5 procent. In de twaalf maanden voorafgaand aan september 2016 behaalde NS overigens een percentage van 94,7 procent.

Voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV, Rikus Spithorst, is erg blij dat er nu een indicator ‘zitplaatskans’ komt in plaats van vervoerscapaciteit. “Er wordt nu een duidelijk onderscheid gemaakt tussen zitten en staan in de trein. Dit heb ik bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu bepleit.” Wel is hij teleurgesteld in de audit van de prestatie-indicatoren, die in november is afgerond. Hierin werd genoemd dat abonnementhouders van een tweede klas-ticket een upgrade kunnen kopen om zo wel een zitplaats te kunnen krijgen. “Dat zou betekenen dat reizigers een duurder kaartje moeten kopen, omdat er stoelen te weinig zijn. Dat is een schandalige opmerking.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “NS wordt voortaan beoordeeld op zitplaatskans in spits”

Stavleu Junior|13.12.16|15:25

Als je meer zekerheid wilt hebben op een zitplaats moet je gewoon voor de eerste klas betalen. Dit is een van de weinige voordelen die de eerste klas nog heeft: ruimte en rust. Maar nee iedereen wil voor een kwartje op de eerste zitten.
En voor de reizigers die de eerste klas te duur vinden, voor de auto ben je alsnog vele malen meer kwijt. Ik ben een scholier en ik heb het er meer dan voor over om extra te betalen voor de eerste klas.

Ibo De Joode|13.12.16|15:57

Waarom mag je in de spits niet staan. Lijkt mij enorm inefficiënt als elke reiziger moet kunnen zitten. Een groot deel van de IC treinritten duren al langer dan een kwartier. Dus iedereen in de IC Amsterdam-Utrecht, Amersfoort-Zwolle etc. zitten? Al die ritten zijn langer dan 15 min. Daarnaast moeten mensen in de spits maar naar de minder drukke delen lopen. Hoe vaak ik niet voor of achter voldoende ruimte vind, terwijl t.p.v. (rol)trappen van stations het overvol is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.