ns, trein (credit: NS)

Reizigersorganisatie: NS moet reiziger compenseren na besluit ACM

Nu de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft besloten dat ProRail de regionale spoorvervoerders en NS over 2015 en 2016 acht miljoen euro moet terugbetalen, zou NS de tarieven voor de treinkaartjes moeten verlagen. Dit vindt reizigersorganisatie Voor Beter OV. De organisatie heeft NS verzocht om de tarieven aan te passen aan deze gedaalde infraheffing, inclusief de daling over de afgelopen jaren.

Op dinsdag werd duidelijk dat ProRail een te hoge gebruiksvergoeding had berekend aan de vervoerders voor het gebruik van het spoor. Dit bleek na een klacht, die de regionale spoorvervoerders Arriva, Syntus, Connexxion en Veolia, vertegenwoordigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), bij ACM hadden ingediend.

Compensatie

Dit heeft uiteindelijk geleid tot een tariefverlaging van 4 miljoen euro. ProRail moet dit bedrag terugbetalen aan de vervoerders over de jaren 2015 en 2016. Ook worden de al vastgestelde tarieven voor 2017 en 2018 aangepast. Daar hebben niet alleen de regionale vervoerders voordeel van, maar ook andere spoorvervoerders zoals NS.

De Maatschappij voor Beter OV noemt het opvallend dat NS zich niet bij de partijen in FMN heeft aangesloten en dus als enige reizigersvervoerder geen bezwaar heeft gemaakt bij de ACM. “Hiermee wordt duidelijk dat de vervoerconcessie van de NS niet deugt: de NS kan alle door ProRail in rekening gebrachte infraheffingen plompverloren in de tarieven doorberekenen, en zal daarom –zo blijkt nu- geen vinger uitsteken om die kosten op een fatsoenlijk niveau te houden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “Reizigersorganisatie: NS moet reiziger compenseren na besluit ACM”

Arco Sierts|28.12.16|17:13

Heb wel een vermoeden waarom NS zich in deze zo stil houdt. NS rijdt immers gemiddeldweg met langere en zwaardere treinen met hogere snelheden. De dubbeldekkers van NS belasten de rails sowieso veel zwaarder. Als ProRail dus nu nog meer moet gaat doorberekenen op basis van feitelijke spoorslijtage, dan kan dat – naast de cargonauten – ook de NS wel eens geld gaan kosten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.