NS gestart met instapzones op zeventien sprinterstations

Op zeventien sprinterstations tussen Amsterdam en Eindhoven, heeft NS sinds deze week instapzones gecreëerd. Deze zones tonen aan reizigers waar de sprinter op dat station zeker stopt, onafhankelijk van de lengte van de trein. NS hoopt hiermee reizigers beter te kunnen verspreiden door de treinen en denkt ook sneller te kunnen vertrekken. 

De instapzones zijn stroken van 50 meter die met twee borden worden gemarkeerd. De sprinters stoppen gegarandeerd op deze plek. NS wil hiermee voorkomen dat treinreizigers op de verkeerde plaats op het perron staan, terwijl de trein aan de andere kant van het perron stopt. In zo’n geval stappen reizigers vaak allemaal achteraan in de trein in, wat zorgt voor rijen en dus een snel vertrek van de sprinter hindert.

Traject Amsterdam-Eindhoven

De instapzones moeten er dus voor zorgen dat de treinen sneller kunnen vertrekken, maar ook dat reizigers vaker een zitplaats vinden en dat reizigers zich beter kunnen verspreiden door de trein. NS heeft daarom de instapzone ook op de verschillende stations op een andere plek geplaatst, zodat reizigers zo verspreid mogelijk instappen. Maar de reizigers die in de instapzone staan, weten in ieder geval zeker dat ze kunnen instappen zonder nog een stukje te hoeven lopen.

De instapzones zijn te vinden op de stations Amsterdam Muiderpoort, Duivendrecht, Amsterdam Holendrecht, Abcoude, Breukelen, Maarssen, Utrecht Zuilen, Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Lunetten, Houten, Houten Castellum, Culemborg, Zaltbommel, Vught, Boxtel, Best en Eindhoven Strijp-S. Hoewel ook nog op station Geldermalsen wordt gestopt door sprinters op deze route, heeft NS hier geen instapzone geplaatst. Volgens de spoorvervoerder is een instapzone hier niet mogelijk door de kenmerken van dit station.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS gestart met instapzones op zeventien sprinterstations | OVPro.nl

NS gestart met instapzones op zeventien sprinterstations

Op zeventien sprinterstations tussen Amsterdam en Eindhoven, heeft NS sinds deze week instapzones gecreëerd. Deze zones tonen aan reizigers waar de sprinter op dat station zeker stopt, onafhankelijk van de lengte van de trein. NS hoopt hiermee reizigers beter te kunnen verspreiden door de treinen en denkt ook sneller te kunnen vertrekken. 

De instapzones zijn stroken van 50 meter die met twee borden worden gemarkeerd. De sprinters stoppen gegarandeerd op deze plek. NS wil hiermee voorkomen dat treinreizigers op de verkeerde plaats op het perron staan, terwijl de trein aan de andere kant van het perron stopt. In zo’n geval stappen reizigers vaak allemaal achteraan in de trein in, wat zorgt voor rijen en dus een snel vertrek van de sprinter hindert.

Traject Amsterdam-Eindhoven

De instapzones moeten er dus voor zorgen dat de treinen sneller kunnen vertrekken, maar ook dat reizigers vaker een zitplaats vinden en dat reizigers zich beter kunnen verspreiden door de trein. NS heeft daarom de instapzone ook op de verschillende stations op een andere plek geplaatst, zodat reizigers zo verspreid mogelijk instappen. Maar de reizigers die in de instapzone staan, weten in ieder geval zeker dat ze kunnen instappen zonder nog een stukje te hoeven lopen.

De instapzones zijn te vinden op de stations Amsterdam Muiderpoort, Duivendrecht, Amsterdam Holendrecht, Abcoude, Breukelen, Maarssen, Utrecht Zuilen, Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Lunetten, Houten, Houten Castellum, Culemborg, Zaltbommel, Vught, Boxtel, Best en Eindhoven Strijp-S. Hoewel ook nog op station Geldermalsen wordt gestopt door sprinters op deze route, heeft NS hier geen instapzone geplaatst. Volgens de spoorvervoerder is een instapzone hier niet mogelijk door de kenmerken van dit station.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.