Intercity Den Haag-Eindhoven, HSL

Voortaan twee extra treinen per uur over HSL

Gepubliceerd op 23-01-2017 om 15:53

NS rijdt sinds maandag met meer treinen over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Naast de Intercity Direct en de Thalys, rijdt nu ook de intercity tussen Den Haag en Breda elk half uur over dit traject, waardoor binnenlandse reizigers op dit traject tot 9 minuten kunnen besparen. Daarvoor zijn de afgelopen maanden al veel testritten uitgevoerd om te bekijken of alles goed werkte.

Het gaat hier in totaal om vier extra treinen per uur, 2 in beide richtingen. Om dit mogelijk te maken, zijn er in januari enkele weken werkzaamheden verricht aan de Willemsspoortunnel. De intercity rijdt nu nog van Den Haag Centraal tot Breda, mar moet vanaf april ook kunnen doorrijden tot Eindhoven. Door de intercity tussen Eindhoven en Den Haag CS over de HSL te laten rijden, wordt de HSL intensiever gebruikt, zoals ook door de politiek al enige tijd gevraagd wordt.

Praktijktesten

NS voert de intercity over de HSL tussen Eindhoven en Den Haag CS in twee stappen in. Dit moet zorgen voor een beheerste introductie en een zo betrouwbaar mogelijke start. Het is daardoor de bedoeling dat reizigers zo min mogelijk te maken zouden krijgen met opstartproblemen. Daarvoor hebben ook 149 machinisten en bijna 200 conducteurs al diensten mogen draaien op dit traject.

Overigens werd de dienstverlening wel degelijk verstoord op maandag, maar dat was op last van de brandweer. Er was namelijk een brandlucht te ruiken. NS zegt verder rekening te houden met extra verstoringen. “De afgelopen dagen hadden we tijdens het proefbedrijf veel goede dagen, maar er was ook een aantal dagen met hoge uitval” aldus Tijmen Voet, de Programmamanager Aanbod Hogesnelheidslijn. Hij zegt te verwachten circa vier tot zes weken nodig te hebben, voordat het vervoer hier volledig volgens plan verloopt. Voet: “Niet alleen NS, maar ook de reizigers moeten altijd even routine krijgen bij een nieuwe treindienst.”

Treinen

Omdat de treinen zowel over een hogesnelheidslijn als over normaal spoor rijden, zijn de treinen geschikt om over beide sporen te kunnen pendelen. NS zet op dit stuk enkeldeks-rijtuigen in, met aan beide kanten één locomotief, zowel voor als achter de trein. Verder zijn de treinen extra lang. Met 9 rijtuigen rijden hier de langste niet-samengestelde binnenlandse treinen van NS.

In Breda moeten de komende maanden reizigers die verder willen naar Eindhoven nog overstappen. NS zet tot april extra personeel in om reizigers op het perron in Breda te helpen met de overstap, naar de trein die in Breda klaar staat en 3 minuten vertrekt nadat de intercity vanuit Den Haag arriveert. Bovendien zet NS een extra trein in tussen Breda en Rotterdam, zodat reizigers extra overstapmogelijkheden hebben.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.