Drukte perron, reizigers, station Helmond

Rover: veel klachten over volle treinen door nieuwe dienstregeling

Gepubliceerd op 25-01-2017 om 14:24

Rover heeft sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse vervoerders op 11 december 2017 bijna 4000 klachten ontvangen over te drukke treinen. Een even hoog aantal klachten kwam binnen over negatieve wijzigingen in de nieuwe dienstregeling. Behalve NS kwam er ook flink wat kritiek op Arriva en dan met name het vervoer van Arriva in Limburg. Rover ontving ook circa 100 complimenten van reizigers die positief waren over hun korte reistijd, betere aansluitingen en meer reismogelijkheden.

Er kwamen ruim 4000 klachten binnen op het meldpunt nieuwe dienstregeling van Rover, plus nog enkele honderden klachten via het Rover-secretariaat. Een kwart van de klachten betrof een langere reistijd. Verder bestond er bij reizigers veel onvrede over slechte of onhaalbare aansluitingen, juist erg lange overstappen of een extra overstap.

Rover laat weten dat 4000 klachten over volle treinen beduidend hoger is dan de normale hoeveelheid klachten. De reizigersorganisatie zegt gewoonlijk 1600 klachten per maand binnen te krijgen. Maar ter vergelijking, in januari 2016 meldde Rover 3000 klachten te hebben geregistreerd over volle treinen.

Nieuwe dienstregeling

Rover richtte dit meldpunt voor reacties op de nieuwe dienstregeling op, omdat NS in december vorig jaar de grootste verandering doorvoerde in de dienstregeling sinds jaren. Dit zou voor veel reizigers zorgen voor verbeteringen, zoals meer treinen en kortere reistijden. Maar Rover verwachtte ook enkele wijzigingen die juist negatief zouden uitpakken voor reizigers. Die konden gemeld worden in het meldpunt.

Rover zal alle klachten onder de loep nemen om de grootste knelpunten te vinden en gaat hierover met de vervoerders in gesprek. De reizigersorganisatie heeft al een top-10 gemaakt van de meest genoemde knelpunten in de nieuwe dienstregeling. Het gaat daarbij vaak om verdwenen intercity’s of een slecht haalbare overstap.

1. Amsterdam Lelylaan
2. (Vroege) bereikbaarheid Schiphol
3. Duivendrecht
4. Tilburg Universiteit
5. Dordrecht
6. Maastricht – Rotterdam
7. Deventer – Enschede
8. Almere – Utrecht
9. Brabant – Randstad
10. Utrecht – Den haag/Rotterdam en verder

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.