drukte, station Tilburg

NS gedagvaard door ConsumentenClaim over volle treinen

Gepubliceerd op 26-01-2017 om 10:09

NS heeft woensdag een dagvaarding ontvangen van ConsumentenClaim. Het bureau hoopt door een rechtsgang compensatie van NS af te kunnen dwingen voor reizigers die regelmatig moeten staan in de spits. NS laat in een reactie weten alles te doen om te volle treinen tegen te gaan en benadrukt midden in een investeringsprogramma te zitten van 2,5 miljard euro voor de vernieuwing en aanschaf van treinen. “Maar we garanderen geen zitplaats”, aldus woordvoerder Erik Kroeze.

De spoorvervoerder benadrukt in een reactie ook aan de rechter te kunnen laten zien welke maatregelen NS al neemt om drukte tegen te gaan. “Maar door de groeiende economie en dalende werkloosheid is het steeds drukker in Nederland. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. Wij zijn daar eerlijk in: dat zal altijd blijven.”

ConsumentenClaim

ConsumentenClaim is een bedrijf dat zich specialiseert in massaclaims. In dit geval treedt het bedrijf naar eigen zeggen op namens ruim 10.000 reizigers, die vinden dat de dienstverlening van NS onder de maat is en zich hebben geschaard achter het juridische bedrijf. Overigens werkt ConsumentenClaim via een zogenaamd no cure, no pay-principe. Dit houdt in dat reizigers niets hoeven te betalen aan ConsumtenClaim voor de rechtszaak, wanneer de rechter in voordeel van NS oordeelt.

ConsumentenClaim zegt naar de rechter te zijn gestapt, omdat ze vorig jaar meerdere gesprekken hebben gevoerd, die uiteindelijk op niets zijn uitgelopen. “NS laat ons geen andere mogelijkheid dan naar de rechter te stappen”, aldus Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. NS zegt de dagvaarding te hebben ontvangen. “Dit soort Amerikaanse toestanden van claims indienen, helpt de reizigers niet.”

Compensatie

In de gesprekken die de twee partijen met elkaar hebben gevoerd in het afgelopen jaar, zegt ConsumentenClaim enkele oplossingen te hebben aangedragen. NS zou bijvoorbeeld een maatregel kunnen bedenken om reizigers te compenseren die aanhaakt bij de vertragingsregel, waarbij reizigers bij een half uur vertraging de helft van het treinkaartje terugkrijgen en bij een uur het hele kaartje. Maar compensatie in de vorm van geld, wordt door NS niet gezien als een oplossing. “Wat wel helpt zijn onze maatregelen”, aldus NS. Naast de bestelling van nieuw materieel, zijn ook de eerste klas-coupés omgebouwd naar tweede klas en is oud materieel ingezet.

Smit stelt tegen BNR dat NS aan reizigers belooft altijd te kunnen zitten in een intercity, met uitzondering van bijzondere situaties. Ook zouden reizigers nooit langer dan 15 minuten hoeven te staan. Maar ConsumentenClaim zegt onderzoek te hebben gedaan op het traject Utrecht-Amsterdam Zuid, waar reizigers wel degelijk langer zouden hebben moeten staan. NS ontkent die belofte te doen. “Wij doen ons best om een zitplaats te bieden, maar we kunnen geen zitplaats garanderen”, benadrukt NS.

Lees ook: ConsumentenClaim eist compensatie van NS voor volle treinen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

4 reacties op “NS gedagvaard door ConsumentenClaim over volle treinen”

Kim Kim Mug Kim|26.01.17|11:12

Nederlanders zijn klagers 1e klas, ook al reizen de meesten 2e klas. Ik heb wereldwijd met de trein gereisd en in veel landen waren de treinen overvol en niemand die klaagt of denkt ik dien een claim in. Ik heb een treinkaartje gekocht en dus heb ik recht op een zitplaats.
Natuurlijk vind ik het ook prettiger om te zitten, maar als dit niet mogelijk is, dan is het zo. Ik maak mij niet druk om dit soort zaken. Dit is zonde van mijn energie.

Vieze Sloon|26.01.17|12:32

@Kim Nergens in de wereld betaalt men zo veel voor een treinkaartje als hier in NL.
In ontwikkelingslanden is een overvolle trein normaal ja,niet in Europa.
BTW elders in Europa zul je aardig je best moeten doen wil je zulke overvolle treinen vinden als hier in NL.

Kim Kim Mug Kim|26.01.17|15:40

Onzin. In Japan zeker geen ontwikkelingsland, daar zitten de treinen voller dan in Nederland.
Dat er nergens ter wereld meer wordt betaald voor een treinkaartje dan in Nederland? Wat dacht je van Engeland. Eerst de feiten kennen en dan pas reageren. Maar ja, waarschijnlijk wil je altijd je gelijk halen. Ik zou zeggen lekker procederen, maar er zijn belangrijker zaken dan even staan in de trein.

The Friar|26.01.17|18:34

Aangezien het de NS blijkbaar geen ene moer interesseert hoe men zijn reizigers vervoerd, je koopt immers het recht om vervoerd te worden en niet het recht op een zitplaats.
Is het werkelijk een Godswonder dat er nog geen veewagons worden ingezet.
Je mag echter wel als zodanig behandeld worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.