NS eist compensatie voor extra trein van Syntus

Station Zwolle

NS wil financieel gecompenseerd worden voor de extra sneltrein die Syntus wil inzetten op het traject Zwolle-Enschede. Hierdoor zal het aantal treinreizigers in Twente namelijk naar verwachting wel groeien, maar het aantal reizigers dat met NS reist zal dalen, de reistijd van de NS-treinen neemt flink toe en de spoorvervoerder moet meer met leeg materieel rondrijden. 

Dit stelt NS in een brief aan de consumentenorganisaties in het Locov, waarin de spoorvervoerder om advies vraagt over de dienstregeling voor 2018. De vervoerder zegt hierin negatieve financiële gevolgen te verwachten van de extra sneltrein die Syntus van plan is aan te gaan bieden.

Trein NS

Momenteel rijdt er al een sprinter van NS tussen Apeldoorn-Almelo-Enschede. Maar Syntus wil een sneltrein aanbieden, aangezien dit onderdeel was van de concessie die de provincie Overijssel heeft verleend aan Syntus. Ook komt er eind dit jaar hoogstwaarschijnlijk een internationale trein tussen Hengelo en Bielefeld. Daardoor verwacht NS in de dienstregeling voor 2018 veel langer over de rit te doen. Zo zal de stoptrein in de richting van Apeldoorn in Almelo tijdens de spitsuren één keer per uur door de sneltrein ingehaald moeten worden, wat een extra reistijd oplevert van 6 minuten.

Voor reizigers naar Enschede via Almelo zal de reis nog langer worden. De Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede moet tijdens spitsuren namelijk in Almelo één keer per uur ingehaald worden door de sneltrein van Syntus en door een goederentrein, als gevolg van de nieuwe internationale verbinding. “Dit leidt tot een haltering van 13 minuten te Almelo, en daarmee uiteindelijk 11 minuten reistijdverlenging voor reizigers die in de doorgaande Sprinter over Almelo heen richting Enschede willen reizen. Reizigers voor Hengelo en Enschede kunnen wel overstappen op de sneltrein van Syntus”, aldus NS in de brief aan de consumentenorganisaties.

Intercity

Niet alleen de stoptrein zal langer nodig hebben om de route af te leggen. De intercity uit Schiphol zal er in de spits 2 minuten langer over doen, om er in ieder geval voor te zorgen dat er genoeg opvolgtijd blijft bestaan tussen de twee treinen. Als laatste denkt NS recht te hebben op compensatie, omdat de vervoerder meer met lege treinen moet rijden. In de dienstregeling van 2018 kan de de sprinter tussen Apeldoorn en Almelo niet langer keren in Almelo, waardoor het voertuig leeg door moet naar Hengelo.

Hoewel NS erkent dat de extra trein tussen Zwolle en Enschede kan zorgen voor een groei van het aantal reizigers in de regio, voorziet de spoorvervoerder voor zichzelf negatie gevolgen. “NS is daarom alleen akkoord met deze dienstregelingsvariant, indien NS gecompenseerd wordt voor de financiële gevolgen. Dit is in lijn met de uitgangspunten van de hoofdrailnetconcessie. Indien deze overeenstemming niet wordt gevonden zal NS de dienstregeling conform 2017 als capaciteitsaanvraag indienen.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS eist compensatie voor extra trein van Syntus”

Arco Sierts|08.03.17|07:43

Misschien dan toch maar ‘es overwegen om (vrijblijvend & no-cure-no-pay) een externe adviseur te vragen die dergelijke vraagstukken bewezen succesvol kan oplossen…

Arco Sierts|08.03.17|07:40

Waarom (belasting)geld inzetten voor een SLECHTER NS-product??? Waarom zetten NS en de andere partijen zich niet in voor een BETER product?! Dit is werkelijk de wereld op zijn kop! Heeft nou echt niemand van de betrokken partijen het in zich om een win-win-oplossing te ontwikkelen, waarbij zowel NS als Syntus een aantrekkelijker en beter renderend product kan rijden? Is dat niet hetgeen de belastingbetaler van de spoorsector verwacht?