reizigers, schiphol, trein

Gebruik van mobiel ticket bij NS stijgt

Gepubliceerd op 08-02-2017 om 17:44

Steeds meer reizigers die in een trein van NS stappen, reizen op een mobiel ticket. Volgens de spoorvervoerder reist één op de drie reizigers die een enkeltje of een retourtje heeft, met dit mobiele kaartje dat niet meer geprint hoeft te worden. Het kaartje kan geopend worden in de NS Reisplanner Xtra-app.

Tot NS dit mobiele ticket vorig jaar mogelijk maakte, moesten alle kaartjes van NS altijd geprint worden. Nu kan het kaartje na aankoop geopend worden in de app en getoond worden aan de conducteur. NS laat weten dat het mobiele kaartje een succes is en dat het aantal gebruikers hiervan snel groeit.

Jonge reizigers

Het gebruik van dit kaartje is flink toegenomen, zonder dat NS veel reclame heeft gemaakt voor dit nieuwe vervoersbewijs. “Reizigers zelf hebben deze optie ontdekt en meteen omarmd.” Het gebruik van het mobiele ticket wordt bovendien vaak herhaald. “Reizigers die de eerste keer een mobiel ticket gebruiken, reizen in 85 procent van de gevallen de volgende keer weer mobiel.”

Het blijkt wel dat reizigers met een mobiel ticket gewoonlijk jonger zijn dan reizigers met een geprint ticket. Verder wordt het gros van de mobiele ticket verkocht in de Randstad en qua reisafstand is dit mobiele ticket vooral voor korte afstanden populair.

Uitbreiding

Omdat het aantal gebruikers groeit, is NS van plan door te gaan met het aanbieden van dit mobiele ticket en het zelfs uit te breiden. Vanaf 13 februari kan het treinkaartje van de HEMA-acties als mobiel ticket worden gekocht. “Als dit bevalt bekijken wij samen met de andere treinvervoerders of het mobiele ticket ook voor andere kaartjes gebruikt kan worden”, aldus NS.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.