’55 miljoen OV-chipkaart inzetten voor goedkoper pasje’

Inchecken, OV-chippaal, OV-chipkaart

Het bedrijf achter de OV-chipkaart, Translink, heeft tussen 2011 en 2015 een positief resultaat van 55 miljoen euro behaald. Translink maakte in de eerste jaren van de OV-chipkaart verlies, maar heeft de afgelopen jaren een flinke winst gedraaid. Consumentenorganisaties willen dat Translink het geld gebruikt om het pasje, dat nu nog 7,50 euro kost, goedkoper te maken.

Woordvoerder Anita Hilhorst van Translink: “In de eerste jaren van de OV-chipkaart heeft Translink verlies geleden en hebben de vervoerders in ons geïnvesteerd. De gemaakte winst gebruiken we enerzijds om een deel van het geld aan de vervoerders terug te betalen en anderzijds om verbeteringen voor de reiziger door te voeren. We hebben bijvoorbeeld gewerkt aan de verbetering van de website en het mogelijk maken van inchecken met de telefoon en bankpas.”

Dividend

“Vanaf 2014 hebben wij dividend uitgekeerd aan de toenmalige aanhouders. Deze is verrekend bij de vorming van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven”, vertelt ze. Sinds januari 2016 is TLS ondergebracht in een coöperatie, waar alle vervoerders deel van uitmaken. Het lidmaatschap van de coöperatie staat open voor alle OV-bedrijven met een concessie in Nederland. De huidige leden zijn Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, RET, Syntus, Veolia en Qbuzz.

Hilhorst: “De coöperatie heeft op dit moment een lening met de bank. Het duurt vijf jaar voordat die is afgelost.” Translink laat bovendien weten geen winstoogmerk te hebben en dat de dienstverlening van Translink is gebaseerd op kostendekkende tarieven.

OV-chipkaart

Consumentenorganisaties hebben geschrokken gereageerd op de berichten dat TLS de afgelopen jaren 55 miljoen euro winst heeft gemaakt. Met name de dure aanschaf en vervanging van de door TLS geleverde OV-chipkaarten zijn hen een doorn in het oog.

“De kostprijs van een OV-chipkaart is veel minder dan 1 euro, terwijl veel reizigers 7,50 euro moeten betalen voor de kaart, die iedere vijf jaar ook nog moet worden vernieuwd. Overigens blijkt in de praktijk de levensduur van de kaart die vijf jaar niet eens te halen, maar zelfs dan moet de reiziger de vernieuwing gewoon zelf betalen”, zegt Voor Beter OV in een reactie. De reizigersorganisatie heeft Translink om opheldering gevraagd.

Gratis vervanging

Rover en de Consumentenbond vinden dat TLS de winst moet gebruiken om lagere kosten en meer service te bieden. Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: “Dat TLS zoveel winst maakt, wisten we echt niet. We weten wel dat 7,50 euro voor een OV-chipkaart veel te veel is.”

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: “Niet alleen is de prijs van de OV-chipkaart te hoog, de geldigheid van vijf jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.