Dijksma: winst OV-chipkaart moet naar reiziger gaan

Staatssecretaris Sharon Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu
Foto: ministerie van Infrastructuur en Milieu

Translink dient met een plan te komen hoe in de toekomst de winst die met de OV-chipkaart gemaakt is ten goede kan komen aan de reiziger. Dat zegt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur in een reactie op het nieuws dat het bedrijf achter de OV-chipkaart in de afgelopen 5 jaar 55 miljoen euro nettowinst heeft gemaakt. Maar het zal lastig worden om voor 2021 de OV-chipkaart goedkoper te maken, laat Connexxion-directeur Bart Schmeink en voorzitter van de coöperatie van OV-betalen weten. 

Het winstbedrag is nu gebruikt om vervoerders terug te betalen die tussen 2001 en 2010 miljoenen hebben geïnvesteerd. “Translink heeft aanloopkosten gemaakt voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd. Deze kosten zijn toen door de vervoerders voorgeschoten. De 55 miljoen wordt gebruikt om een deel van dit geleende geld terug te betalen. Een bedrijf moet de investeringskosten kunnen terugverdienen”, vindt Dijksma.

Reiziger

Als de investeringskosten eenmaal zijn afgelost, dient het geld volgens de staatssecretaris te worden ingezet voor de reiziger. “Dit lijkt me ook logisch: Translink heeft geen winstoogmerk.” Volgens Dijksma kan het bedrijf het geld inzetten om de aanschafkosten voor het pasje te verlagen of te investeren in innovaties. Ook wil ze dat er wordt bekeken of de kaart langer dan vijf jaar mee kunnen of de kosten voor een verlenging substantieel omlaag kunnen.

Volgens Schmeink moet er echter niet gesproken worden over winst, maar over rendement. Het bedrag dat Translink heeft verdiend wordt namelijk gewoon gebruikt om de productiekosten, personeelskosten en kosten voor nieuwe technieken te betalen. “Als je de OV-chipkaart op dit moment goedkoper maakt, terwijl je wel de kosten hebt, moet je kijken waar je die kosten dan wel gaat leggen”, stelt Schmeink. Sinds de oprichting is de coöperatie voor OV-betalen eigenaar van Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart.

Hoge kosten OV-chipkaart

Ook consumentenorganisaties klagen al jaren over de hoge kosten van de aanschaf en vervanging van de OV-chipkaart. Voor Beter OV, Rover en de Consumentenbond Rover vinden dat TLS de winst moet gebruiken om lagere kosten en meer service te bieden.

Dijksma vindt dat er maximale transparantie dient te zijn over de financiën van Translink. “Ik zal de coöperatie, die de aandelen van Translink bezit vragen om deze maximale transparantie te bieden.” De huidige leden van Translink zijn Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, NS, RET, Syntus, Veolia en Qbuzz.

Lees ook:

’55 miljoen OV-chipkaart inzetten voor goedkoper pasje’

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.