Fyra-treinen wellicht in juni in Italië weer op het spoor

Deze foto heeft de juiste afmetingen!

Het lijkt erop dat de door NS afgeschreven V250 – de Fyra-treinen – vanaf juni weer gaan rijden. De Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia lijkt van plan te zijn om de treinen in te zetten tussen Lecce – Rome – Bari. Dit meldt het Italiaanse dagblad La Gazzetta del Mezzogiorno op basis van een bedrijfsplan dat onlangs is gepresenteerd. Trenitalia is onderdeel van Ferrovie dello Stato, de nationale spoorwegmaatschappij in Italië.

Naar verluidt zullen de treinen de huidige ERT 485-treinen moeten vervangen. Dit zijn ook hogesnelheidstreinen van vervoerder Trenitalia die op meerdere trajecten rijden. De spoorvervoerder moet de Fyra-treinen echter van de Italiaanse politiek overnemen van Hitachi Rail Italy – het voormalige AnsaldoBreda – vanwege industrieel-politieke redenen. Wat dat precies inhoudt, is niet bekend. Italiaanse media hebben de waarde van de treinen geschat op 7 miljoen euro per stuk.

Weerstand tegen Fyra’s

In Nederland hebben de treinen in 2013 slechts korte tijd gereden, waarna ze werden teruggestuurd vanwege de ernstige problemen met de voertuigen. Er bleken problemen te zijn met onder andere de aandrijving, het deursysteem en de bruikbaarheid tijdens winters weer. NS stuurde de treinen terug naar AnsaldoBreda en sindsdien staan er 19 van deze treinen in Italië stil, op enkele testritten na die Trenitalia heeft uitgevoerd met de voertuigen.

De Italianen zijn echter ook niet al te blij met de gedwongen inzet van deze treinen. Het staat dus ook nog niet vast dat de door de Nederlanders afgeschreven treinen zullen gaan rijden. Zelfs als de technische problemen met de treinen zijn opgelost, zijn deze treinen minder snel dan de huidige treinen op het geplande traject.

De ERT 485-treinen zijn beter geschikt om in te zetten op routes met veel bochten, terwijl de Fyra-treinen alleen hun maximumsnelheid behalen op rechte stukken. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat de uiteindelijke reistijd wel 20 tot 25 minuten langer wordt. Trenitalia is van plan om die langere reistijd op te vangen door tussenstops op het traject over te slaan; dit tot onvrede van lokale politici.

Voordeel NS

NS sloot in 2014 een akkoord met treinbouwer AnsaldoBreda, zodat het Italiaanse bedrijf de treinen kon doorverkopen. De V250-treinen gingen terug naar de Italiaanse treinenbouwer en 125 miljoen euro werd terugbetaald aan NS. AnsaldoBreda werd in staat gesteld om de treinen aan te passen aan de eisen en wensen van die nieuwe klanten. Als de treinen succesvol verkocht zouden worden, levert dat voor NS per verkochte trein een vergoeding op van AnsaldoBreda, met een maximum van 21 miljoen euro.

Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat de doorverkoop door AnsaldoBreda van deze Fyra-treinen pas geld oplevert vanaf de zevende trein. De parlementaire enquêtecommissie Fyra schreef in het eindrapport dat een eventuele verkoop van de Fyra’s van de zevende tot de twaalfde trein per voertuig 3,5 miljoen euro oplevert. Dat zorgt uiteindelijk voor het door NS genoemde maximum van 21 miljoen euro.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.