Ondernemingsraad NS en FNV waarschuwen voor afbraak NS

Koploper, NS

De Centrale Ondernemingsraad (COR) van NS en vakbond FNV Spoor hebben zich negatief uitgesproken over de nieuwe strategie van de spoorvervoerder. NS is niet van plan om mee te dingen naar de concessie Groningen-Friesland en wil de winkels op het station afstoten. Vooral over die eerste beslissing is de COR verbolgen. Eerder heeft NS altijd gezegd te hopen na 2019 weer te mogen meedoen aan regionale spoorconcessies, maar deze treinconcessie gaat pas na 2019 van start. 

NS werd vorig jaar door minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën onder druk gezet om een nieuwe strategie te ontwikkelen. NS moest ‘geen hamburgers meer verkopen en zich richten op de kerntaak’, zo liet de ambtsman weten. NS maakte daarop bekend voorlopig niet meer mee te gaan dingen naar regionale spoorconcessies, busvervoerder Qbuzz te verkopen en alle retail op de stations van de hand te doen.

We hebben met de directie van NS een verschil van inzicht

Ook in maart vorig jaar liet de ondernemingsraad al weten het niet op alle punten eens te zijn met de nieuwe strategie van NS. Nu trekt de raad opnieuw aan de bel, omdat NS een adviesaanvraag over de strategie heeft ingediend bij de COR en dus heeft laten weten niet mee te dingen naar Groningen-Friesland. Gerard Wold, voorzitter van de COR, zegt nu een verschil van inzicht te hebben met de directie van NS.

De Centrale Ondernemingsraad wil graag dat NS blijft meedingen naar regionale concessie en denkt juist dat het onverstandig is dat er zeven winkelformules worden verkocht. Er wordt namelijk niet alleen geld mee verdiend, maar ook is het onderdeel van een treinreis van de klant. Wold vreest dat de betrokkenheid van het personeel minder wordt, wanneer de winkels niet meer geëxploiteerd worden door NS zelf. Hij zegt zich bovendien zorgen te maken voor het personeel in die winkels.

Deze strategie lijkt een straf te zijn voor de onregelmatigheden in Limburg

De voorzitter heeft het idee dat er veel druk door de politiek is uitgeoefend op NS om deze strategie door te voeren. “Deze strategie gaat ons echt te ver”, aldus Wold. “Het lijkt een straf te zijn voor de onregelmatigheden in Limburg en zo wordt het in het bedrijf ook echt gevoeld.” Ze hopen dan ook dat het niet te laat is om de plannen te stoppen, ondanks de steun voor de nieuwe strategie vanuit onder andere minister Dijsselbloem.

De Ondernemingsraad wordt in de kritiek gesteund door vakbond FNV Spoor. “Het is onverantwoord als NS in Groningen en Friesland niet meer zal meedingen op de regionale spoorlijnen en alleen het hoofdrailnet zou overhouden. Voor onze achterban is dit echt onverteerbaar”, vertelt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. De vakbond wil juist dat NS geld kan blijven verdienen met vervoer op drukke trajecten en door de winkels, om dit te kunnen investeren in verlieslatende trajecten.

Het Nederlandse spoor leent zich niet voor marktwerking

FNV Spoor is verwoed tegenstander van aanbesteding van het spoor. Janssen: “Het Nederlandse spoor leent zich niet voor marktwerking. De EU staat onderhands gunnen toe, mits daar argumenten voor zijn. Nederland is een veel te klein land en heeft een veel te druk bereden spoor om dit op te splitsen voor verschillende marktpartijen.” Bovendien zouden buitenlandse partijen volgens de vakbond vooral kijken naar aandeelhouders en minder naar het reizigersbelang en het maatschappelijk belang.

Momenteel wordt er nog een onderzoek uitgevoerd naar de mate van marktwerking op het spoor. De uitkomsten hiervan moeten deze maand bekend worden, wat gevolgen kan hebben voor de huidige positie van NS op het spoor. Bovendien zijn er op 15 maart verkiezingen voor de Tweede Kamer. “Er kan een hele andere politieke wind gaan waaien”, stelt Wold. “Dat maakt dit nog extra zuur.”

NS belooft in een reactie op de kritiek om bij de uitvoering van de strategie de medezeggenschap goed betrekken. “Alleen door in gesprek te blijven werken we samen aan een sterk NS”, aldus de vervoerder.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Ondernemingsraad NS en FNV waarschuwen voor afbraak NS”

kees boer|08.03.17|16:59

Winkels afstoten is een ernstige slechte zaak van de NS men ziet het in het buitenland dat dit de levendigheid vergroot maar laat de nevenlijnen in handen blijven van regionale vervoerders vanwege de betere garantie qua frequentie in de stillere uren b.v. in Zuid-Limburg want zoals stopdienst op Apeldoorn – Almelo en Arnhem- Ede is het beschamend