NS: stijging storingen op spoor niet door achterstallig onderhoud

intercity, sprinter, NS

De stijging van het aantal verstoringen op het spoor door defecte treinen heeft niets te maken met achterstallig onderhoud. Dit laat NS weten in een reactie op berichtgeving hierover. De vervoerder geeft toe dat het aantal storingen in 2017 is toegenomen, maar heeft daarvoor drie andere verklaringen. Treinen zouden vaker stilvallen door de inzet van nieuw materieel waar het personeel aan moet wennen, het feit dat er in totaal meer treinen rijden op het spoor en het vervoer op het HSL-traject, waar inderdaad veel sprake is van uitval en vertraging.

Het treinverkeer is in de eerste maanden van 2017 vaker verstoord door een defect aan een trein dan in dezelfde periode in 2016. Tot medio maart registreerde de website rijdendetreinen.nl 189 storingen door stilgevallen treinen. Een jaar eerder was dat in dezelfde periode 103 verstoringen. Deze site baseert de cijfers op de storingen die door NS gemeld worden op zijn eigen website.

Verkeerde cijfers

Maar de cijfers van deze website moeten met een korrel zout genomen worden, legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. Die cijfers zijn gebaseerd op de reisinformatie die NS op de website plaatst, maar dit zijn niet altijd individuele treinen die uitvallen. Zo kan één stilgevallen trein zorgen voor verstoringen van meerdere treinen uit verschillende richtingen. In zo’n geval schrijft de website rijdendetreinen.nl dit op als meerdere verstoringen, terwijl er maar één trein werkelijk defect is. “Hier gaat het om alle vertraging die reizigers hebben opgelopen als gevolg van een defect aan een trein.”

Volgens Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV wordt onderhoud te lang uitgesteld. Dit zou als resultaat zorgen voor meer defecten en dus hinder voor reizigers. Maar NS ontkent dit in een reactie. “Dit zegt zegt niet veel over de staat van de treinen en al helemaal niet over het onderhoud”, aldus Kroeze. “De staat van onze treinen is prima.”

Wegslepen treinen

Tevens gaat het bij deze verstoringen zelden om treinen die helemaal niet meer konden rijden en dus weggesleept moesten worden. “Vaak gaat het om een foutje, met name bij het nieuwe materieel. Door de trein opnieuw op te starten, kan een trein vaak alsnog gewoon rijden.” Bij NS leeft momenteel dan ook niet het beeld dat stilgevallen treinen op een erg grote schaal spelen. “Als het een echt groot probleem is, zou je dat ook merken in de punctualiteitcijfers.”

Alleen op de HSL is duidelijk te merken dat het treinverkeer hier nog niet aan de gewenste kwaliteit voldoet. In 2017 lijkt het aantal storingen weer te groeien in vergelijking met 2016. “We weten dat het op de HSL nog niet goed genoeg gaat”, benadrukt Kroeze. “Daarom hebben we ook die verbeteraanpak en we willen zelfs dat dat nog sneller gaat.”

Storingen

Op basis van de cijfers van rijdendetreinen.nl is overigens al jaren een stijging van het aantal storingen op te merken. De website heeft tot aan 2011 geregistreerd hoe vaak treinen verstoord zijn door een defecte trein en dat aantal stijgt al sinds 2012. Waar in dat jaar nog 261 storingen werden gemeld door deze oorzaak, is dat in 2016 gestegen naar 569 storingen. Daarbij gaat het niet alleen om treinen van NS, maar ook om treinen van regionale spoorvervoerders.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS: stijging storingen op spoor niet door achterstallig onderhoud”

Arco Sierts|01.04.17|10:51

Wat de NS-persvoorliegers hier doen is sluw & doortrapt inspelen op het gevoel van atechnische alfa’s : “o jee, oepsiedesie: ik heb het verkeerde knopje ingedrukt!”. Nou sorry hoor, maar zo werkt het dus niet met moderne techniek, en NS-machinisten zijn technisch ook geen Betty Boops. Als moderne (hardware/software-)systemen technisch vastlopen, dan deugen ze gewoon niet. Draai er niet omheen, en geef gewoon toe dat de dienstdoende Traxx-locs van Bombardier al jaren instabiele rotzooi is.

Arco Sierts|01.04.17|10:39

“Door verkeerde bediening loopt de trein vast, en na reset doet ie het weer”. Sorry dat ik het open & eerlijk zeg, maar dan heb je gewoon waardeloze technische rotzooi = slechte hardware en/of software in de trein. Punt. Het rijdend personeel daarvan indirect de schuld geven (“ze moeten wennen”) is ronduit absurd.