Extra treinen voor Noord-Holland na invoering hoogfrequent rijden

NS gaat 1 miljoen euro investeren om extra treinen te realiseren in Noord-Holland. Zo moeten de nadelen van het hoogfrequent rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven worden opgevangen. Consumentenorganisaties in het LOCOV hebben aangegeven zich zorgen te maken over de aanpak ‘elke tien minuten een trein’, vanwege de omgevingsschade die deze nieuwe dienstregeling veroorzaakt.

Arriën Kruyt van Rover heeft namens de consumentenorganisaties in het Locov een advies geschreven aan NS. Daarin geeft hij aan te vrezen dat de aanpak waarin elke tien minuten een trein rijdt een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van omringende treindiensten en aansluitingen op andere treinen. Vooral sprinters worden hiervan de dupe en de wachttijd voor reizigers kan veel langer en onregelmatig worden.

Langere wachttijden

Volgens NS wordt dit veroorzaakt doordat een tienminutendienstregeling zal moeten aansluiten op een kwartierdienstregeling in Noord-Holland. Om die negatieve gevolgen te verzachten trekt de vervoerder onder meer extra geld uit om extra treinen in de spits te realiseren. “Wij zetten al onze kennis en expertise in om de puzzel samen zo goed mogelijk te leggen”, aldus NS.

LOCOV vreest echter niet alleen voor de verbindingen in Noord-Holland. De reizigersorganisatie verwacht ook dat reizigers richting het oosten en het zuiden van het land benadeeld worden door het frequente rijden op dit traject. “Wij begrijpen dat verbeteringen niet altijd mogelijk zijn zonder dat er ergens reizigers op achteruit gaan. Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers, bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers.” Die grens is volgens de organisaties in het Locov bereikt.

Hoogfrequent rijden

NS laat in december definitief elke tien minuten een trein rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Al meerdere jaren wordt hierover gesproken. De vervoerder hoopt hiermee reizigers tegemoet te komen die klagen over drukke treinen op dit traject. “Deze wijziging verbetert het reizen tussen deze steden aanzienlijk: vaker een trein betekent minder lang wachten en een grotere kans op een zitplaats. Ook zorgt het ervoor dat NS hier meer reizigers kan vervoeren.”

Rover en de andere consumentenorganisaties roepen echter op tot een herziening van het programma, om er in ieder geval voor te zorgen dat sprinters niet opnieuw de dupe worden, zoals ook al het geval was bij de dienstregeling in 2017. “In de ontwerpuitgangspunten voor toekomstige dienstregelingen heeft de kwaliteit van sprinternetwerken blijkbaar een lagere prioriteit dan die van lange-afstandsverbindingen”, schrijft Kruyt. “Wij plaatsen daar grote vraagtekens bij. De groeiopgave voor het OV zit in de eerste plaats in de agglomeratieve netwerken. Dit pleit voor een andere benadering waarin de kwaliteit van agglomeratieve netwerken niet ondergeschikt maar nevengeschikt is aan die van het Intercitynet.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.