Onbeveiligde spoorovergang Oude Trekweg (foto; ProRail)

Zeker twee doden door botsing Arriva-trein en auto

Bij een botsing tussen een Arriva-trein en een personenauto in Harlingen zijn twee mensen om het leven gekomen. Het ongeval vond plaats op een particuliere overweg, zonder overwegbomen en overwegbellen. De auto werd na de botsing nog honderden meters meegesleept.

Volgens de veiligheidsregio Friesland zijn zeker twee personen door het ongeluk overleden. Enkele maanden eerder vond op dezelfde plek ook al een aanrijding plaats, maar destijds raakte hierbij niemand gewond. ProRail en de eigenaar van het land zijn al in gesprek over het opheffen van de particuliere overweg.

ProRail

Pier Eringa, president-directeur van ProRail, heeft namens de spoorbeheerder laten weten diep geschokt te zijn door het ongeval. Hij betuigt zijn medeleven aan de familie en vrienden van de slachtoffers, een 31-jarige man en zijn dochter van 3. Het ongeval gebeurde op de overweg aan de Oude Trekweg in de gemeente Harlingen. Ook demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu betuigde op Twitter haar medeleven met de nabestaanden.

Deze overweg is beveiligd met lichtsignalen, een andreaskruis en een waarschuwingshek, maar kent geen overwegbomen en geen overwegbellen. De auto werd na de botsing zo’n 250 meter meegesleept door de trein. Deze personenauto was net vertrokken van een nabijgelegen boerderij. Het treinverkeer tussen Dronrijp en Harlingen Haven lag lange tijd stil door opruim- en herstelwerkzaamheden.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Zeker twee doden door botsing Arriva-trein en auto”

Arco Sierts|30.03.17|15:29

Als we 1 ding hadden kunnen leren van de succesvolle & vele mensenlevens reddende AKI->AHOB-ombouw, dan is het wel dat 1 knipperende rode lampset aan de zijkant kennelijk minder alerterende waarde biedt dan een slagboom die (let wel!) pontificaal IN je fysieke rijweg komt. Dat biedt leerstof voor een beter signaleringsontwerp, me dunkt. Er moet wellicht meer geknipper zijn in het directe gezichtsveld vd bestuurder. Waarom geen rode LED-bar in de weg zelf? Het moet gewoon niet te missen zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.