Intercity, Den Haag, Eindhoven, HSL

Maandag een directe snelle intercity Den Haag-Eindhoven

NS rijdt sinds maandag 3 april in één keer door van Den Haag naar Eindhoven over het HSL-traject. Volgens de spoorvervoerder zijn er nu voldoende treinen beschikbaar die ook geschikt zijn om op het HSL-traject te rijden. Vanaf 23 januari moesten reizigers op dit traject tijdelijk in Breda overstappen.

De treinen die op dit traject rijden zijn enkeldeks-rijtuigen met aan beide kanten een locomotief: één voor en één achter de trein. Met 9 rijtuigen zijn de treinen op dit traject de langste niet-samengestelde binnenlandse treinen van NS.

Beheerste introductie

NS besloot bewust om de intercity over de HSL in twee stappen in te voeren. Dit moest zorgen voor een beheerste introductie en zo min mogelijk opstartproblemen. “In de afgelopen maanden hebben we veel ervaring opgedaan met deze nieuwe intercity tussen Den Haag – Breda”, aldus NS. De NS wil meer treinen laten rijden over de hogesnelheidslijn en zorgen dat ook binnenlandse reizigers intensiever gebruik kunnen maken van de HSL.

Maar de treinen tussen Den Haag en Eindhoven rijden ook een deel over het normale spoor, waardoor ze geschikt moeten zijn voor beide sporen. Dit maakt het vervoer op dit traject complex, wat zorgt voor meer uitval en vaker vertragingen dan op andere trajecten. In de afgelopen paar maanden stelden zowel SP als D66 Kamervragen over de slechte prestaties van NS op de HSL. NS is wel bezig met een verbeterplan.

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.