Machinist, NS

VVMC: niet ProRail, maar vervoerders rijden treinen

ProRail-directeur Pier Eringa zei onlangs dat de spoorsector moet doorpakken met de introductie van zelfrijdende treinen, voordat ze wordt ingehaald door de automotive sector. Volgens hem is zelfrijdend transport uitermate geschikt voor zelfrijdend transport. Daarom vraagt vakbondsleider Wim Eilert van de VVMC zich in een column af wie de treinen nu eigenlijk werkelijk rijden.

COLUMN – Een duidelijke vraag, met een simpel antwoord: De vervoerders! Daar waar het om reizigersvervoer gaat: NS, Arriva, Syntus en Connexxion. Deze vervoerders rijden de treinen over het spoor en ProRail is verantwoordelijk voor dat spoor, de wissels en de seinen. Een duidelijk onderscheid. Toch lijkt het er de laatste tijd op dat ProRail ook treinen rijdt. In de media lees ik: ‘ProRail gaat tests doen met zelfrijdende treinen’ of ‘ProRail wil meer proeven op het spoor doen’ of ‘Treinen die over een magnetisch laagje over het spoor zweven’.

Vervoerders

Vanuit de vervoerderskant is het een stuk stiller. Die hoor ik daar maar nauwelijks over. Kan me voorstellen dat het geen gemakkelijke onderwerpen zijn, om met bonden en ondernemingsraden te bespreken. En laten we eerlijk zijn, daar heeft de heer Eringa van ProRail minder last van. Die kan dat soort dingen allemaal vrijuit roepen, zonder dat hij gelijk in zijn nek wordt gesprongen.

Zo hoor ik hem enige tijd geleden ook pleiten voor minder risicomijdend gedrag in de spoorsector. Volgens de heer Eringa moet het mogelijk zijn om in sommige gevallen aan het spoor te werken als de treinen nog rijden. Vraagt de heer Eringa zich ook af wat dat voor het rijdend personeel, en in het bijzonder de machinist, betekent? Er kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Aanrijdingen zijn een nachtmerrie voor elke machinist. De veiligheid op en rondom het spoor is van groot belang!

Rijdend personeel

De directeur van ProRail wil nieuwe technieken toepassen om te innoveren en hij wil de reputatie van ProRail verder verbeteren. Daar kun je op zich niets op tegen hebben. Maar daar waar het gaat om het spoor, zijn er meerdere partijen waar rekening mee gehouden moet worden. En het rijdend personeel is een hele belangrijke partij, want die dames en heren rijden iedere dag op dat spoor! En ik weet niet hoe vaak de heer Eringa met het rijdend personeel praat, maar ik heb hem nog nooit gezien.

Hierbij doe ik hem dan ook het aanbod om eens met onze werkgroep machinisten te gaan praten, mensen die elke dag in de praktijk werkzaam zijn. En laat de heer Eringa daarnaast dan ook vooral eens praten met de conducteurs. Want ondanks alle ideeën van de heer Eringa om te innoveren, ligt het spoor er op veel plekken nog steeds heel beroerd bij. Er zijn nog altijd teveel trajecten waarbij de conducteur door de trein heen stuitert en slingert. Weet u meneer Eringa wat dat doet met je knieën, je heupen en je rug?Conducteurs klagen hier al jaren over en het risico dat je niet gezond de pensioenstreep haalt is groot!

Investeren in basis

Er zijn conducteurs die door de hierboven genoemde klachten noodgedwongen moeten stoppen met hun werk. Overigens hebben machinisten ook last van de slechte ligging van de sporen. Nek- en rugklachten zijn hierbij aan de orde van de dag. Met de wetenschap dat het spoor in de toekomst nog intensiever gebruikt gaat worden, doe ik een beroep op de heer Eringa om, naast de nieuwe technieken en de verbetering van de reputatie van ProRail, eerst te investeren in de basis. Zorg er eerst voor dat het spoor er goed bij ligt, zodat het rijdend personeel op een gezonde manier zijn werk kan doen!

Wim Eilert_VVMC

Deze column is geschreven door Wim Eilert, vakbondsleider bij de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs ( VVMC)

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVMC: niet ProRail, maar vervoerders rijden treinen | OVPro.nl
Machinist, NS

VVMC: niet ProRail, maar vervoerders rijden treinen

ProRail-directeur Pier Eringa zei onlangs dat de spoorsector moet doorpakken met de introductie van zelfrijdende treinen, voordat ze wordt ingehaald door de automotive sector. Volgens hem is zelfrijdend transport uitermate geschikt voor zelfrijdend transport. Daarom vraagt vakbondsleider Wim Eilert van de VVMC zich in een column af wie de treinen nu eigenlijk werkelijk rijden.

COLUMN – Een duidelijke vraag, met een simpel antwoord: De vervoerders! Daar waar het om reizigersvervoer gaat: NS, Arriva, Syntus en Connexxion. Deze vervoerders rijden de treinen over het spoor en ProRail is verantwoordelijk voor dat spoor, de wissels en de seinen. Een duidelijk onderscheid. Toch lijkt het er de laatste tijd op dat ProRail ook treinen rijdt. In de media lees ik: ‘ProRail gaat tests doen met zelfrijdende treinen’ of ‘ProRail wil meer proeven op het spoor doen’ of ‘Treinen die over een magnetisch laagje over het spoor zweven’.

Vervoerders

Vanuit de vervoerderskant is het een stuk stiller. Die hoor ik daar maar nauwelijks over. Kan me voorstellen dat het geen gemakkelijke onderwerpen zijn, om met bonden en ondernemingsraden te bespreken. En laten we eerlijk zijn, daar heeft de heer Eringa van ProRail minder last van. Die kan dat soort dingen allemaal vrijuit roepen, zonder dat hij gelijk in zijn nek wordt gesprongen.

Zo hoor ik hem enige tijd geleden ook pleiten voor minder risicomijdend gedrag in de spoorsector. Volgens de heer Eringa moet het mogelijk zijn om in sommige gevallen aan het spoor te werken als de treinen nog rijden. Vraagt de heer Eringa zich ook af wat dat voor het rijdend personeel, en in het bijzonder de machinist, betekent? Er kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Aanrijdingen zijn een nachtmerrie voor elke machinist. De veiligheid op en rondom het spoor is van groot belang!

Rijdend personeel

De directeur van ProRail wil nieuwe technieken toepassen om te innoveren en hij wil de reputatie van ProRail verder verbeteren. Daar kun je op zich niets op tegen hebben. Maar daar waar het gaat om het spoor, zijn er meerdere partijen waar rekening mee gehouden moet worden. En het rijdend personeel is een hele belangrijke partij, want die dames en heren rijden iedere dag op dat spoor! En ik weet niet hoe vaak de heer Eringa met het rijdend personeel praat, maar ik heb hem nog nooit gezien.

Hierbij doe ik hem dan ook het aanbod om eens met onze werkgroep machinisten te gaan praten, mensen die elke dag in de praktijk werkzaam zijn. En laat de heer Eringa daarnaast dan ook vooral eens praten met de conducteurs. Want ondanks alle ideeën van de heer Eringa om te innoveren, ligt het spoor er op veel plekken nog steeds heel beroerd bij. Er zijn nog altijd teveel trajecten waarbij de conducteur door de trein heen stuitert en slingert. Weet u meneer Eringa wat dat doet met je knieën, je heupen en je rug?Conducteurs klagen hier al jaren over en het risico dat je niet gezond de pensioenstreep haalt is groot!

Investeren in basis

Er zijn conducteurs die door de hierboven genoemde klachten noodgedwongen moeten stoppen met hun werk. Overigens hebben machinisten ook last van de slechte ligging van de sporen. Nek- en rugklachten zijn hierbij aan de orde van de dag. Met de wetenschap dat het spoor in de toekomst nog intensiever gebruikt gaat worden, doe ik een beroep op de heer Eringa om, naast de nieuwe technieken en de verbetering van de reputatie van ProRail, eerst te investeren in de basis. Zorg er eerst voor dat het spoor er goed bij ligt, zodat het rijdend personeel op een gezonde manier zijn werk kan doen!

Wim Eilert_VVMC

Deze column is geschreven door Wim Eilert, vakbondsleider bij de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs ( VVMC)

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.