Abellio RE-19, Arnhem, Düsseldorf

‘Treinverbindingen zoals Arnhem-Düsseldorf extreem belangrijk’

Na een voorbereiding van vier jaar, arriveerde donderdag de eerste grensoverschrijdende regionale trein van Abellio die rijdt tussen Arnhem en Düsseldorf in Arnhem. Voortaan vertrekt de Rhein-IJssel-Express eens per uur en halteert in Nederland op Arnhem en Zevenaar, voordat hij de grens over gaat en richting Düsseldorf verder rijdt. “We hebben al heel lang de wens om goed op onze buren aan te sluiten, zodat Nederlanders in Duitsland kunnen werken of andersom”, aldus de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze.

De start van de verbinding kampte donderdagochtend nog wel met enkele problemen. Ondanks de vele testritten, bleek er op donderdagochtend een probleem te zijn met het softwaresysteem. De treinbouwer had woensdag nog een software-update doorgevoerd en dat speelde donderdag op. “Grensoverschrijdende verbindingen blijken altijd lastig”, legt financieel directeur Bert Groenewegen bij NS uit. “De treinen moeten dan wisselen van spanning en beveiligingssysteem.” In de avonduren kon de gewone dienstregeling weer van start gaan.

Het vereist veel inspanning om grensoverschrijdende verbindingen te realiseren

De realisatie van deze verbinding heeft vier jaar gekost. Maar het is dan ook niet gemakkelijk, vertelt Groenewegen. “Het vereist veel inspanning; ook van de politiek. Je hebt hier namelijk veel voor partijen nodig, waar je tussen moet schakelen.” Enkele partijen die betrokken zijn geweest bij de realisatie van deze lijn zijn NS, Abellio, de provincie Gelderland, de gemeente Arnhem, de Rijksoverheid, het Duitse Verkehrsverbund Rhein-Ruhr en het Ministerie van Verkeer in Noordrijn- Westfalen.

Overigens zegt de NS-directeur verheugd te zijn dat de verbinding er is en te hopen dat er nog veel meer grensoverschrijdende verbindingen komen. “Het is echt extreem belangrijk voor Nederland dat er meer verbindingen komen naar Duitsland en wij hopen dus op meer treinen en meer verbindingen. Er staan bij ons nog wel wat andere verbindingen op de planning.” Daarbij helpt het mee dat Abellio een dochteronderneming is van NS, wat de band met Noordrijn-Westfalen hechter maakt.

Het zou mooi zijn als er meer verbindingen over de grens komen

Abellio durft nog geen schatting te maken van het aantal reizigers dat gebruik zal maken van deze trein. Maar zowel NS als de provincie Gelderland gelooft dat deze verbinding een leegte in de markt opvult. Bieze beschrijft hoe enkele weken geleden zoveel reizigers uit Duitsland naar Burgers Zoo kwamen dat de dierentuin tijdelijk de kassa’s moest sluiten. Er stonden toen lange files. “Dit toont wel aan hoe populair deze verbinding is.”

Het is al ruim een decennium niet meer mogelijk om per trein naar grensplaatsen in Duitsland te reizen vanaf Arnhem. Een weekendtrein van Syntus in 2005 werd na enkele maanden geschrapt vanwege gebrekkige interesse. Bieze vreest echter niet dat dit nu weer gebeurt. “We zijn alweer enkele jaren verder en we proberen meer grensoverschrijdend te denken.” Ze ziet bijvoorbeeld dat er meer inwoners over de grens werken en dat studenten vaker over de grens gaan studeren. Daarom voert de provincie ook onderzoek uit naar een busverbinding tussen Nijmegen, Kleef en Doetinchem. “Het zou mooi zijn als er meer verbindingen over de grens komen.”

Deze verbindingen zijn niet altijd meteen rendabel

Ook Groenewegen wordt niet afgeschrikt door de tegenvaller voor Syntus, omdat die trein louter in het weekend reed. Deze trein gaat heel regelmatig rijden, waardoor hij veel beter geschikt is voor forenzen en studenten. Bovendien is het soms ook een kwestie van lange termijn. “Dergelijke treindiensten zijn niet altijd meteen rendabel”, legt hij uit. “We zien dit ook bij andere treindiensten die al langer rijden. Mensen kiezen soms pas voor een trein als die bijvoorbeeld al een jaar rijdt en ze weten dat hij betrouwbaar is.”

Voor de regio Arnhem is de verbinding in ieder geval een aanwinst, zo meent Bieze. “Het is mooi dat wij relatief gemakkelijk een mooie verbinding erbij hebben.” Het initiatief kwam vanuit de Duitsers en de provincie Gelderland en het Rijk hebben een kleine bijdrage geleverd. De trein stopt dan ook maar 2 keer in Nederland en bijna 20 keer in Duitsland. Daardoor is de trein beduidend langzamer dan de ICE naar Düsseldorf. “Maar de prijs is veel aangenamer”, reageert Bieze hierop. “Ik denk dat dat een zeer hoge aantrekkingskracht heeft, bijvoorbeeld naar het vliegveld.”

Lees ook: Elk uur een regionale trein tussen Arnhem en Düsseldorf in 2017

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Treinverbindingen zoals Arnhem-Düsseldorf extreem belangrijk’”

kees boer|16.04.17|22:06

Daarvoor heb ik jaren voor ingespannen had wel eens in de clinch gelegen zowel met de plaatselijke autoriteiten als de NS vanwege desinteresse,zal er vanaf nu eindelijk eens een doorbraak zijn met zulke grensoverschrijdende venbindingen ?Zulke verbindingen geven Tjechië met Duitsland en Oostenrijk en die met Slowakije en Hongarije het goede voorbeeld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Treinverbindingen zoals Arnhem-Düsseldorf extreem belangrijk’ | OVPro.nl
Abellio RE-19, Arnhem, Düsseldorf

‘Treinverbindingen zoals Arnhem-Düsseldorf extreem belangrijk’

Na een voorbereiding van vier jaar, arriveerde donderdag de eerste grensoverschrijdende regionale trein van Abellio die rijdt tussen Arnhem en Düsseldorf in Arnhem. Voortaan vertrekt de Rhein-IJssel-Express eens per uur en halteert in Nederland op Arnhem en Zevenaar, voordat hij de grens over gaat en richting Düsseldorf verder rijdt. “We hebben al heel lang de wens om goed op onze buren aan te sluiten, zodat Nederlanders in Duitsland kunnen werken of andersom”, aldus de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze.

De start van de verbinding kampte donderdagochtend nog wel met enkele problemen. Ondanks de vele testritten, bleek er op donderdagochtend een probleem te zijn met het softwaresysteem. De treinbouwer had woensdag nog een software-update doorgevoerd en dat speelde donderdag op. “Grensoverschrijdende verbindingen blijken altijd lastig”, legt financieel directeur Bert Groenewegen bij NS uit. “De treinen moeten dan wisselen van spanning en beveiligingssysteem.” In de avonduren kon de gewone dienstregeling weer van start gaan.

Het vereist veel inspanning om grensoverschrijdende verbindingen te realiseren

De realisatie van deze verbinding heeft vier jaar gekost. Maar het is dan ook niet gemakkelijk, vertelt Groenewegen. “Het vereist veel inspanning; ook van de politiek. Je hebt hier namelijk veel voor partijen nodig, waar je tussen moet schakelen.” Enkele partijen die betrokken zijn geweest bij de realisatie van deze lijn zijn NS, Abellio, de provincie Gelderland, de gemeente Arnhem, de Rijksoverheid, het Duitse Verkehrsverbund Rhein-Ruhr en het Ministerie van Verkeer in Noordrijn- Westfalen.

Overigens zegt de NS-directeur verheugd te zijn dat de verbinding er is en te hopen dat er nog veel meer grensoverschrijdende verbindingen komen. “Het is echt extreem belangrijk voor Nederland dat er meer verbindingen komen naar Duitsland en wij hopen dus op meer treinen en meer verbindingen. Er staan bij ons nog wel wat andere verbindingen op de planning.” Daarbij helpt het mee dat Abellio een dochteronderneming is van NS, wat de band met Noordrijn-Westfalen hechter maakt.

Het zou mooi zijn als er meer verbindingen over de grens komen

Abellio durft nog geen schatting te maken van het aantal reizigers dat gebruik zal maken van deze trein. Maar zowel NS als de provincie Gelderland gelooft dat deze verbinding een leegte in de markt opvult. Bieze beschrijft hoe enkele weken geleden zoveel reizigers uit Duitsland naar Burgers Zoo kwamen dat de dierentuin tijdelijk de kassa’s moest sluiten. Er stonden toen lange files. “Dit toont wel aan hoe populair deze verbinding is.”

Het is al ruim een decennium niet meer mogelijk om per trein naar grensplaatsen in Duitsland te reizen vanaf Arnhem. Een weekendtrein van Syntus in 2005 werd na enkele maanden geschrapt vanwege gebrekkige interesse. Bieze vreest echter niet dat dit nu weer gebeurt. “We zijn alweer enkele jaren verder en we proberen meer grensoverschrijdend te denken.” Ze ziet bijvoorbeeld dat er meer inwoners over de grens werken en dat studenten vaker over de grens gaan studeren. Daarom voert de provincie ook onderzoek uit naar een busverbinding tussen Nijmegen, Kleef en Doetinchem. “Het zou mooi zijn als er meer verbindingen over de grens komen.”

Deze verbindingen zijn niet altijd meteen rendabel

Ook Groenewegen wordt niet afgeschrikt door de tegenvaller voor Syntus, omdat die trein louter in het weekend reed. Deze trein gaat heel regelmatig rijden, waardoor hij veel beter geschikt is voor forenzen en studenten. Bovendien is het soms ook een kwestie van lange termijn. “Dergelijke treindiensten zijn niet altijd meteen rendabel”, legt hij uit. “We zien dit ook bij andere treindiensten die al langer rijden. Mensen kiezen soms pas voor een trein als die bijvoorbeeld al een jaar rijdt en ze weten dat hij betrouwbaar is.”

Voor de regio Arnhem is de verbinding in ieder geval een aanwinst, zo meent Bieze. “Het is mooi dat wij relatief gemakkelijk een mooie verbinding erbij hebben.” Het initiatief kwam vanuit de Duitsers en de provincie Gelderland en het Rijk hebben een kleine bijdrage geleverd. De trein stopt dan ook maar 2 keer in Nederland en bijna 20 keer in Duitsland. Daardoor is de trein beduidend langzamer dan de ICE naar Düsseldorf. “Maar de prijs is veel aangenamer”, reageert Bieze hierop. “Ik denk dat dat een zeer hoge aantrekkingskracht heeft, bijvoorbeeld naar het vliegveld.”

Lees ook: Elk uur een regionale trein tussen Arnhem en Düsseldorf in 2017

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “‘Treinverbindingen zoals Arnhem-Düsseldorf extreem belangrijk’”

kees boer|16.04.17|22:06

Daarvoor heb ik jaren voor ingespannen had wel eens in de clinch gelegen zowel met de plaatselijke autoriteiten als de NS vanwege desinteresse,zal er vanaf nu eindelijk eens een doorbraak zijn met zulke grensoverschrijdende venbindingen ?Zulke verbindingen geven Tjechië met Duitsland en Oostenrijk en die met Slowakije en Hongarije het goede voorbeeld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.