Nachttrein, NS

Wellicht stop voor nachttreinen op station Bijlmer ArenA in 2018

De gemeente Amsterdam en NS hebben een intentieverklaring getekend om nachttreinen te laten stoppen op station Amsterdam Bijlmer ArenA met ingang van de dienstregeling 2018. Er zullen dan tussen 02.00 en 05.00 uur drie extra treinen in beide richtingen op dit station halteren. Er wordt nog overlegd hoe hoog de financiële vergoeding voor deze extra stop zal worden. 

Al in 2015 werden vragen gesteld over de aanvulling van het nachtnet, maar nu lijkt er schot in de zaak te zitten. In de intentieverklaring is beschreven dat de nachttreinen minimaal drie jaar lang moeten stoppen op dit nieuwe station.

Zes stops

In de ondertekende verklaring wordt gesproken over zes extra stops in totaal; drie in beide richtingen. Momenteel vertrekt de laatste trein van dit station rond 01.30 uur. Wanneer station Bijlmer ArenA wordt opgenomen in het nachtnet, zullen hier in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag rond 02.30, 03.30 en 04.30 uur ook nog treinen stoppen.

Naar verwachting zal halverwege mei bekend worden of het haalbaar is om de nachttreinen te laten halteren op het Amsterdamse station. Naast de gemeente en NS is namelijk ProRail hier ook bij betrokken. De infrabeheerder moet aan NS garanderen dat de infrastructuur tenminste 90 procent van de tijd beschikbaar is om alle ritten te kunnen rijden via Bijlmer ArenA. NS, de gemeente Amsterdam en betrokken ondernemers praten nu nog over het bedrag dat hiermee gemoeid is.

Nachtnet

In de Randstad rijdt al een nachtnet. Eerder wilden ook de provincie Noord-Brabant en de gemeentes Den Bosch en Eindhoven een nachtverbinding per spoor met Utrecht, maar dit kostte enkele tonnen, terwijl de interesse volgens NS beperkt was. Het zou 288.000 euro kosten om vier nachttreinen laten rijden tussen 02.00 en 04.00 uur ’s nachts in het weekend. Dat bleek onrendabel.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Wellicht stop voor nachttreinen op station Bijlmer ArenA in 2018”

René Valk|11.04.17|11:18

Dit zal dan de 1e keer zijn dat de Rampstad voor enkele stops gaat betalen ! De “Hollandse Nat Nekken” mentaliteit van NS is schrikbarend! De treinen in Brabant zelf hadden ruim voldoende passagiers maar richting Randstad kon er nog wel wat meer bij. Vreemd dat NU de eis 90% bereikbaarheid per TREIN wordt gesteld ! In Brabant tijdens de proeftijd werd 50% vervangen door Bussen ! En Vervoer vanuit 040 naar Schiphol ging’s-nachts via rotterdam = 175% meer reistijd!

kees boer|16.04.17|22:19

De Bijlmer heeft so wie so allang recht dat deze opgenomen wordt in het nachtnet gezien deze net zoveel rezigersaantallen heeft als de proviciehoofdsteden Arnhem en/of Haarlem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wellicht stop voor nachttreinen op station Bijlmer ArenA in 2018 | OVPro.nl
Nachttrein, NS

Wellicht stop voor nachttreinen op station Bijlmer ArenA in 2018

De gemeente Amsterdam en NS hebben een intentieverklaring getekend om nachttreinen te laten stoppen op station Amsterdam Bijlmer ArenA met ingang van de dienstregeling 2018. Er zullen dan tussen 02.00 en 05.00 uur drie extra treinen in beide richtingen op dit station halteren. Er wordt nog overlegd hoe hoog de financiële vergoeding voor deze extra stop zal worden. 

Al in 2015 werden vragen gesteld over de aanvulling van het nachtnet, maar nu lijkt er schot in de zaak te zitten. In de intentieverklaring is beschreven dat de nachttreinen minimaal drie jaar lang moeten stoppen op dit nieuwe station.

Zes stops

In de ondertekende verklaring wordt gesproken over zes extra stops in totaal; drie in beide richtingen. Momenteel vertrekt de laatste trein van dit station rond 01.30 uur. Wanneer station Bijlmer ArenA wordt opgenomen in het nachtnet, zullen hier in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag rond 02.30, 03.30 en 04.30 uur ook nog treinen stoppen.

Naar verwachting zal halverwege mei bekend worden of het haalbaar is om de nachttreinen te laten halteren op het Amsterdamse station. Naast de gemeente en NS is namelijk ProRail hier ook bij betrokken. De infrabeheerder moet aan NS garanderen dat de infrastructuur tenminste 90 procent van de tijd beschikbaar is om alle ritten te kunnen rijden via Bijlmer ArenA. NS, de gemeente Amsterdam en betrokken ondernemers praten nu nog over het bedrag dat hiermee gemoeid is.

Nachtnet

In de Randstad rijdt al een nachtnet. Eerder wilden ook de provincie Noord-Brabant en de gemeentes Den Bosch en Eindhoven een nachtverbinding per spoor met Utrecht, maar dit kostte enkele tonnen, terwijl de interesse volgens NS beperkt was. Het zou 288.000 euro kosten om vier nachttreinen laten rijden tussen 02.00 en 04.00 uur ’s nachts in het weekend. Dat bleek onrendabel.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Wellicht stop voor nachttreinen op station Bijlmer ArenA in 2018”

René Valk|11.04.17|11:18

Dit zal dan de 1e keer zijn dat de Rampstad voor enkele stops gaat betalen ! De “Hollandse Nat Nekken” mentaliteit van NS is schrikbarend! De treinen in Brabant zelf hadden ruim voldoende passagiers maar richting Randstad kon er nog wel wat meer bij. Vreemd dat NU de eis 90% bereikbaarheid per TREIN wordt gesteld ! In Brabant tijdens de proeftijd werd 50% vervangen door Bussen ! En Vervoer vanuit 040 naar Schiphol ging’s-nachts via rotterdam = 175% meer reistijd!

kees boer|16.04.17|22:19

De Bijlmer heeft so wie so allang recht dat deze opgenomen wordt in het nachtnet gezien deze net zoveel rezigersaantallen heeft als de proviciehoofdsteden Arnhem en/of Haarlem

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.