Strengere voorwaarden voor NS Groepsretour

Gestrande reizigers, station Amsterdam Centraal

De NS heeft de voorwaarden aangescherpt voor een NS Groepsretour. Voortaan moeten het vertrek- en het aankomststation voor alle groepsleden gelijk zijn. NS zegt gedwongen te worden de bepalingen van dit kaartje aan te passen om misbruik te voorkomen. Onlangs werd bekend dat tussenhandelaren veel geld verdienden aan het massaal bestellen van kaartjes voor andere gebruikers.

NS verwacht misbruik bij ongeveer 2 miljoen euro aan verkochte kaartjes, zo liet de spoorvervoerder weten nadat vorige maand dit misbruik aan het licht kwam. Het gelijktrekken van het aankomst- en vertrekstation werd destijds genoemd als een mogelijkheid, al wilde NS wel het reizen voor groepen aantrekkelijk houden. Ook werd er gesproken over het ongeldig maken van doorverkochte kaartjes.

NS Groupsretour

Voorlopig verandert NS alleen deze voorwaarde van het Groepsretour, namelijk dat reizigers niet langer vanaf verschillende stations kunnen vertrekken. Juist die mogelijkheid maakt bemiddeling en doorverkoop door tussenhandelaren aanlokkelijk, zo meent NS. “Misbruik wordt op deze manier beperkt.” NS heeft wel met de consumentenorganisaties in het LOCOV afgesproken dat verder onderzocht zal worden hoe het groepsreizen tijdens daluren gestimuleerd kan worden.

De levendige tussenhandel in deze groepskaartjes, ontstond nadat NS in januari van dit jaar besloot om van alle reizigers allerlei gegevens te vragen. Voor 1 euro extra boden tussenpersonen aan al het papierwerk te regelen en daarmee zat hier in dit geval een commercieel belang achter. NS had eerder niet ingegrepen toen bekend werd dat onbekende reizigers elkaar via Facebook opzochten en zo kaartjes kochten, maar vanwege het geld dat tussenhandelaren hiermee verdienden worden hier nu wel maatregelen genomen.

Lees ook: NS wil doorverkochte groepsretour-kaarten ongeldig maken

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Strengere voorwaarden voor NS Groepsretour”

andre Hosp|18.04.17|15:14

Nou die ene euro maakt toch niet uit op de kosten van de HSL en Fyra van 11 miljard ? Wees blij dat nog iemand gebruik maakt van de trein. Of de OV Chipkaart van 2 miljard. Waarom wakker liggen van 2 miljoen euro ?

kees boer|16.04.17|21:49

Zulke biljetten laten ondertekenen net als in Duitsland met de S.W. tickets en de Querlandtickets