Proef met MyOV bij NS krijgt vervolg door succes

Drukte perron, reizigers, station Helmond

NS geeft vervolg aan de vorig jaar gestarte proef met MyOV. Het helpt namelijk om de overlast van drukke treinen te beperken, laat de vervoerder weten. Via MyOV kunnen reizigers punten sparen als ze buiten de spits reizen. “We zien dat deelnemers vaker een rustigere trein nemen sinds ze meedoen”, vertelt NS.

Voortaan kunnen reizigers op alle trajecten van en naar Utrecht deze punten sparen. In augustus startte NS met deze proef, destijds op twee trajecten. In november werd dit uitgebreid met nog vier trajecten, omdat de app heel vaak gedownload. Door die uitbreiding werden bovendien de spitsbussen vervangen, want daar werd weinig gebruik van gemaakt.

Reizigersaantallen

Nu blijkt dit spaarprogramma dusdanig effectief dat het wordt ingezet op alle trajecten rondom Utrecht Centraal. Van alle deelnemers reist 60 procent in minder drukke treinen sinds ze proberen punten te sporen. De app is momenteel al gedownload door 12.000 reizigers, waarvan er circa 65000 actief punten sparen. Reizigers kunnen ook punten sparen als ze maar een deel van het traject reizen of als ze verder reizen.

Het is volgens NS lastig om aan te geven hoeveel zitplaatsen het spaarprogramma werkelijk oplevert. Er is namelijk te weinig inzicht in de reisgegevens. “De ene reiziger reisde voor deelname 100 procent in drukke treinen en tijdens deelname 0 procent”, aldus de spoorvervoerder tegen het AD. “Maar andere reizigers reisden bijvoorbeeld voor deelname 80 procent en tijdens deelname 40 procent.”

Spaarprogramma

Streekvervoerders Connexxion en Arriva startten eigenlijk als eerste met dit initiatief om reizigers te verleiden niet langer in de drukke spitstreinen te reizen. Arriva begon met MyOV als een eenjarige pilot op de Noordelijke lijnen en de Vechtdallijnen en Connexxion sloot aan op de Valleilijn. Daar deden circa 3000 mensen mee aan de proef.

Reizigers die ook punten willen sparen, kunnen dat doen via een app. Het aantal te verdienen punten is flexibel. Voor een heel drukke trein, krijgt een reiziger geen punten. De meeste punten zijn te verdienen voor treinen die die net buiten de spitsuren vallen. Treinen die midden in de daluren vallen, leveren wel wat punten op, maar minder dan treinen die net voor of na de spits vallen.

Lees ook: NS test op twee spoorlijnen spitsmijdprogramma MyOV

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.