NS ontkent belastingontwijking door Ierland-constructie

Abellio, de buitenlandse dochteronderneming van NS, zou belastingen hebben ontweken door via een Iers bedrijf treinen aan te schaffen voor de Duitse concessie Dieselnetz Sachsen-Anhalt, die in december 2018 van start gaat. Volgens dagblad Trouw huurt de Duitse tak van Abellio treinen van een Iers bedrijf, waar de belastingen veel lager zijn. Volgens NS heeft Abellio bij de Duitse opdrachtgever gevraagd of de treinen in Duitsland of in het buitenland geleaset moesten worden. De Duitsers lieten als reactie weten dat het leasen in Duitsland geen uitgangspunt was in de aanbesteding en dat zij dit zelfs strijdig achten met Europese regelgeving.

NS ontkent dus dat er misstanden hebben plaatsgevonden en zegt dat het leasen van treinen voor buitenlandse concessies normaal is. Bovendien zou Abellio Germany gewoon belasting betalen in Duitsland. Het lijkt veel op een situatie die enkele jaren terug bij NS aan het licht kwam, waarbij de spoorvervoerder treinen voor het Nederlandse hoofdrailnet huurde via de Ierland-constructie. Het is belastingtechnisch voordelig om van deze constructie gebruik te maken, omdat de vennootschapbelasting in Ierland slechts 12,5 procent bedraagt. Dit is in Nederland 25 procent en in Duitsland zelfs 30 procent.

Nederlandse afspraak

Enkele jaren terug kwam aan het licht dat NS deze constructie tientallen jaren inzette in Nederland, waardoor Nederland minder belastinggeld kon innen van de spoorvervoerder. Dat was erg omstreden, omdat NS een staatsbedrijf is. Daarom spraken minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën en NS in 2015 af dat alle nieuw te bestellen treinen voor het Nederlandse hoofdrailnet vanaf dat moment aangeschaft moesten worden vanuit Nederland, zodat de vervoerder in Nederland vennootschapsbelasting hiervoor betaalt.

Die afspraak is niet verbroken. Dijsselbloem schreef weliswaar in een Kamerbrief dat hij vond dat het voor een spoorvervoerder uitgangspunt moest zijn om belasting te betalen in het land waar de bedrijvigheid plaatsvindt, maar de huur van treinen is toegestaan als NS een concurrentienadeel ondervindt en als de concessieverlener geen voorwaarden stelt voor het belastingregime.

Reactie NS

Volgens de spoorvervoerder is dit gewoon in lijn met afspraken met het ministerie van Financiën én met de opdrachtgever in Duitsland en is deze werkwijze zelfs heel normaal bij geliberaliseerde spoorlijnen. “Zo kunnen partijen die bieden op een concessie hun bieding bedrijfseconomisch zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de concessieverlener. Een concessieverlener verstrekt aan vervoerders immers een subsidie met als doel om een zo hoog mogelijke service en goede uitvoering van de treindienst te bieden voor reizigers tegen zo laag mogelijke kosten.”

NS legt uit de treinen voor buitenlandse concessies bewust te huren. “Een concessie geldt altijd maar voor een beperkte periode, bijvoorbeeld 10 of 15 jaar, terwijl een trein meer dan 30 jaar meegaat. Bedrijfseconomisch is het daarom te risicovol om deze treinen als vervoerder zelf te kopen omdat je nooit weet hoe de toekomst eruit ziet. Het voordeel van leasen is dat de treinen aan het einde van een concessieperiode eenvoudig door een andere vervoerder gebruikt kunnen worden.”

NS Financial Services Ltd.

Sinds 1998 ontweek NS belastingen via het in Dublin gevestigde bedrijf NS Financial Services Ltd. Nog steeds niet alle treinen die in Nederland rijden vallen nu belastingtechnisch onder Nederland, maar NS is daar stapsgewijs wel mee bezig. Het is de bedoeling dat in 2024 negentig procent van de treinen die NS in Nederland gebruikt, onder het Nederlandse fiscale regime valt.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “NS ontkent belastingontwijking door Ierland-constructie”

openOV|09.05.17|12:11

Zou OVpro gewoon een aantal kritische vraag aan NS Groep kunnen stellen? “Hoeveel lease klanten heeft u op de binnenlandse Ierse markt?” Als die vraag wordt beantwoordt met “Wij verhuren geen treinen in Ierland.” Kan dan de volgende vraag worden gesteld: “Waarom heeft u het bedrijf niet in Nederland opgericht?” Komt er dan een onzin antwoord: “Ontwijkt u Nederlandse vennootschapsbelasting in Ierland? Wie heeft hier op welk moment op aangestuurd?”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.