Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

‘Stiptheidscijfers van Belgische spoorwegen te rooskleurig’

De Belgische spoorvervoerder NMBS en infrabeheerder Infrabel stellen de punctualiteitscijfers van Belgische treinen positiever voor dan ze in werkelijkheid zijn. Dat concluderen de Belgische reizigersorganisaties TreinTramBus en Navetteurs.be op basis van eigen onderzoek. De organisaties denken overigens niet dat de spoorbedrijven de cijfers bewust vervalsen, maar door de manier waarop ze de cijfers meten komen die niet overeen met de gevoelens van Belgische reizigers. 

De twee reizigersorganisaties hebben over de afgelopen zes maanden zelf ook de punctualiteit van de Belgische treinen bijgehouden. Ze keken daarbij echt in detail naar de punctualiteit van treinen, waarbij niet louter gekeken werd naar de punctualiteit op de eindhalte maar ook op trajecten en op verschillende uren.

Verschillen

Daardoor kwamen TreinTramBus en Navetteurs.be op andere en dus slechtere cijfers uit. Dit komt omdat er soms op lange verbindingen tussendoor vertraging ontstaat, die later nog gemakkelijk kan worden goedgemaakt. Reizigers tussen Brussel en Gent kunnen daarom dus 10 minuten vertraging hebben, terwijl er geen vertraging wordt gemeld op de lijn Oostende-Eupen – waarvan het traject Brussel-Gent deel uitmaakt. “Een vertraging tussen Brussel en Gent kan nog worden goedgemaakt tussen Gent en Oostende”, vertelt TreinTramBus.

Infrabel en de NMBS moeten verder zoals in de beheersconcessie is afgesproken verplichte stiptheidsmetingen uitvoeren in Brussel. Maar daarvoor kiezen de bedrijven het ‘verkeerde’ station, namelijk altijd het eerste Brusselse station. Als de treinen vanuit Antwerpen richting Brussel rijden, meten de spoorbedrijven de stiptheid dus al in Brussel-Zuid. Dit tot onvrede van de reizigersorganisaties. “Wij willen dat er gemeten wordt in Brussel-Centraal. Want reizigers richting Brussel kunnen bevestigen dat het grootste deel van de vertragingen plaatsvindt tussen Noord en Zuid.”

Aanvulling

De organisaties benadrukken dat ze niet de bedoeling hebben om de officiële cijfers van NMBS en Infrabel te betwisten, maar willen met het eigen onderzoek aangeven dat de punctualiteitscijfers die officieel worden verstrekt niet overeenkomen met de gevoelens van de reizigers. Daarom vragen ze om meer transparante, meer gedetailleerde en snellere publicatie van de stiptheidscijfers.

“We hadden liever samengewerkt met de NMBS en Infrabel voor een beter inzicht in de punctualiteitscijfers en een manier om die cijfers ook beter naar reizigers te communiceren”, vertelt Gianni Tabbone, de woordvoerder voor Navetteurs.be. “Maar ondanks verschillende pogingen is er geen oplossing gevonden, waardoor wij nu op zoek zijn gegaan naar deze alternatieve oplossing.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Stiptheidscijfers van Belgische spoorwegen te rooskleurig’ | OVPro.nl
Elektrische Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Herentals-Mol

‘Stiptheidscijfers van Belgische spoorwegen te rooskleurig’

De Belgische spoorvervoerder NMBS en infrabeheerder Infrabel stellen de punctualiteitscijfers van Belgische treinen positiever voor dan ze in werkelijkheid zijn. Dat concluderen de Belgische reizigersorganisaties TreinTramBus en Navetteurs.be op basis van eigen onderzoek. De organisaties denken overigens niet dat de spoorbedrijven de cijfers bewust vervalsen, maar door de manier waarop ze de cijfers meten komen die niet overeen met de gevoelens van Belgische reizigers. 

De twee reizigersorganisaties hebben over de afgelopen zes maanden zelf ook de punctualiteit van de Belgische treinen bijgehouden. Ze keken daarbij echt in detail naar de punctualiteit van treinen, waarbij niet louter gekeken werd naar de punctualiteit op de eindhalte maar ook op trajecten en op verschillende uren.

Verschillen

Daardoor kwamen TreinTramBus en Navetteurs.be op andere en dus slechtere cijfers uit. Dit komt omdat er soms op lange verbindingen tussendoor vertraging ontstaat, die later nog gemakkelijk kan worden goedgemaakt. Reizigers tussen Brussel en Gent kunnen daarom dus 10 minuten vertraging hebben, terwijl er geen vertraging wordt gemeld op de lijn Oostende-Eupen – waarvan het traject Brussel-Gent deel uitmaakt. “Een vertraging tussen Brussel en Gent kan nog worden goedgemaakt tussen Gent en Oostende”, vertelt TreinTramBus.

Infrabel en de NMBS moeten verder zoals in de beheersconcessie is afgesproken verplichte stiptheidsmetingen uitvoeren in Brussel. Maar daarvoor kiezen de bedrijven het ‘verkeerde’ station, namelijk altijd het eerste Brusselse station. Als de treinen vanuit Antwerpen richting Brussel rijden, meten de spoorbedrijven de stiptheid dus al in Brussel-Zuid. Dit tot onvrede van de reizigersorganisaties. “Wij willen dat er gemeten wordt in Brussel-Centraal. Want reizigers richting Brussel kunnen bevestigen dat het grootste deel van de vertragingen plaatsvindt tussen Noord en Zuid.”

Aanvulling

De organisaties benadrukken dat ze niet de bedoeling hebben om de officiële cijfers van NMBS en Infrabel te betwisten, maar willen met het eigen onderzoek aangeven dat de punctualiteitscijfers die officieel worden verstrekt niet overeenkomen met de gevoelens van de reizigers. Daarom vragen ze om meer transparante, meer gedetailleerde en snellere publicatie van de stiptheidscijfers.

“We hadden liever samengewerkt met de NMBS en Infrabel voor een beter inzicht in de punctualiteitscijfers en een manier om die cijfers ook beter naar reizigers te communiceren”, vertelt Gianni Tabbone, de woordvoerder voor Navetteurs.be. “Maar ondanks verschillende pogingen is er geen oplossing gevonden, waardoor wij nu op zoek zijn gegaan naar deze alternatieve oplossing.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.