Eurostar stopt niet op Schiphol door paspoort- en veiligheidscontrole

De Eurostar die aan het einde van dit jaar rechtstreeks gaat rijden tussen Londen, Brussel en Amsterdam zal niet stoppen op station Schiphol Airport. Die stop is wel overwogen door de vervoerder, maar viel af vanwege de vereiste paspoort- en veiligheidscontrole. De Eurostar zal in Nederland alleen halteren op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. Dat bleek dinsdag tijdens de lancering van de nieuwe e320-hogesnelheidstreinen die Eurostar vanaf eind mei gaat inzetten tussen Brussel en Londen. 

Dat is de eerste stap voor de introductie van de rechtstreekse verbinding tussen Londen en Amsterdam. “Met het rijden van de nieuwe trein van Londen naar Brussel komt de ‘Amsterdam Route’ letterlijk dichterbij”, aldus Marjon Kaper, managing director van NS International. “We zien enorm veel belangstelling en potentieel voor deze snelle verbinding tussen deze topbestemmingen: Londen voor bezoekers vanuit Nederland en Amsterdam en Rotterdam als nieuwe hotspots voor de Britse reiziger.”

Amsterdam-Londen

Het is de bedoeling dat de Eurostar-treinen straks minstens twee keer per dag van Amsterdam via Rotterdam en Brussel naar Londen op en neer rijden. Om deze treindiensten mogelijk te maken voerden NS en Siemens vorig jaar al diverse tests uit met de nieuwe hogesnelheidstreinen op het Nederlandse spoor. Die rit moet circa vier uur gaan duren. Eurostar heeft onlangs ongeveer 1 miljard Britse ponden gestoken in de treinen, stations en diensten. Hiermee zijn onder andere 17 nieuwe treinen gekocht en zijn de originele treinen vernieuwd.

Enkele e320-treinen rijden al sinds november 2015 tussen Londen en Parijs en worden erg gewaardeerd. Daarom gaat Eurostar die treinen vanaf 29 mei ook inzetten tussen Brussel-Zuid en Londen St. Pancras. “De introductie van de e320-treinen op de route tussen Brussel en Londen is een belangrijke stap om de reiservaring van onze reizigers verder te verbeteren”, aldus de algemeen directeur van Eurostar, Nicolas Petrovic.

Concurrentie luchtvaart

Eurostar wil met de route gaan concurreren met de luchtvaartsector. De rit duurt weliswaar vier uur, maar ze rijden vanaf Brussel rechtstreeks naar station Pancras, in hartje Londen. Daarnaast hoeven reizigers maar een half uur voor vertrek aanwezig te zijn, waar voor een vliegreis binnen Europa twee uur wordt aangeraden. Elke passagiers mag tot twee koffers meenemen en één stuk handbagage, zonder gewichtsbeperking. Verder kunnen ze gebruikmaken van gratis WiFi en een entertainmentprogramma met onder meer films en spelletjes.

Petrovic: “De vraag naar reizen per hogesnelheidstrein in plaats van per vliegtuig is in opmars, dus wij maken ons op om ons netwerk tot Amsterdam en Rotterdam uit te breiden. De introductie van onze nieuwe, rechtstreekse dienst op deze drukke route betekent een belangrijke groeimogelijkheid voor ons bedrijf”.

3 miljoen reizigers

De route tussen Londen en Amsterdam is een van de belangrijkste internationale luchtvaartroutes in Europa, met jaarlijks meer dan drie miljoen zakenreizigers en toeristen. Door een comfortabele en snelle reis het centrum van Londen en Amsterdam te bieden, versterken NS en Eurostar de verbinding tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Ook hopen ze dat op deze wijze de manier van reizen tussen deze belangrijke financiële en toeristische centra verandert.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Eurostar stopt niet op Schiphol door paspoort- en veiligheidscontrole”

Peter H. Smit|06.06.17|14:56

Het artikel zegt meer over Brussel-Londen dan over de mogelijke stop op Schiphol, dus vlag dekt lading niet helemaal.
Liggen station Schiphol en de vertrekhallen te dicht bij elkaar? Zijn ze te innig met tunnels verbonden? Graag meer diepgang.
Als er meer reizigers uit deze trein naar Heathrow willen dan er gebruik zouden maken van stations zoals Schiphol of Brussel Airport, zouden de Eurostars dan kunnen doorrijden naar Heathrow?
En als de EU Engeland niet bevat maar Ierland wel, dan naar…?

Jacques Willemen|20.06.17|20:19

Nu kan ik me voorstellen dat Schiphol niet de belangrijkste bestemming is voor treinreizigers uit Londen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.