NS: eisen in ultimatum FNV moeilijk te begrijpen

NS-trein op station Breda

FNV heeft woensdag een ultimatum verstuurd aan NS dat bestaat uit vier eisen waarmee de vakbond zegt de ‘uitverkoop van NS’ te willen tegengaan. NS betreurt die keuze van de vakbond en noemt actievoeren geen oplossing. De vakbond dreigt met acties, tenzij de spoorvervoerder besluit een tweede conducteur in te zetten op de treinen, weer mee gaat dingen naar regionale concessies en minder centraliseert. Bovendien moet NS de retail in eigen hand houden. NS heeft tot 14 juni 12.00 uur om in te gaan op de eisen van het ultimatum.

NS is al langere tijd in gesprek met de valbonden, medezeggenschapsraad en medewerkers over de nieuwe strategie Spoorslags Beter die vorig jaar is gepresenteerd. Daarvan is het doel om betere prestaties te leveren en daarom wil de vervoerder graag in gesprek blijven met FNV. Maar deze vakbond heeft als enige besloten de uitnodiging voor verdere gesprekken van de hand te wijzen en een ultimatum in te dienen.

Inhoud

De eisen die FNV Spoor stelt aan de NS noemt de spoorvervoerder inhoudelijk moeilijk te begrijpen. Er moet namelijk een tweede hoofdconducteur komen op alle dubbeldekkers, maar er zijn al een decennia lang dubbeldekkers met één conducteurs. De inzet van een extra hoofdconducteur op elke dubbeldekker leidt volgens NS dan ook tot een duurder treinkaartje. De vakbond waarschuwt in het ultimatum juist voor duurdere kaartjes en lagere punctualiteit bij marktwerking, waar NS volgens FNV op aanstuurt met de nieuwe strategie.

Bovendien heeft NS in de nieuwe strategie besloten in ieder geval tot 2019 niet mee te dingen op regionale spoorlijnen, terwijl FNV vreest dat buitenlandse staatsbedrijven zo een sterkere positie krijgen. Stel dat de politiek besluit het hoofdrailnet op te knippen, kunnen bijvoorbeeld Arriva en Transdev die kennis gebruiken om op het hoofdrailnet een voet aan de grond te krijgen. NS wil echter de afspraak om niet mee te dingen tot 2019 niet verbreken. “Wij vinden het belangrijk om ons aan die afspraak te houden en betrouwbaar te zijn. De vraag aan NS om mee te bieden op de noordelijke spoorlijnen is onmogelijk. De deadline hiervoor liep gisteren af.”

Retail

Op het gebied van de retail is bovendien geen sprake van verkoop van retail, maar van het uitgeven van retailformules in een concessie. Verlies van omzet of slechtere arbeidsomstandigheden dreigen hier dus niet. Er wordt nu nog in overleg tussen NS en de medezeggenschap besproken welke winkelformules zullen worden aanbesteed en wanneer dit gebeurt. “Daarbij wordt ook met grote zorgvuldigheid gekeken naar de belangen van onze collega’s”, benadrukt de vervoerder. “De stellingname van FNV is op dit punt daarom prematuur.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.