Dijsselbloem: Abellio geen belasting ontweken bij Duitse concessie

NS-dochter Abellio heeft door gebruik van de beruchte Ierland-constructie juist eerlijk kunnen concurreren met andere bieders voor de Duitse concessie Sachsen-Anhalt. Alle andere concurrenten van staatsbedrijf Deutsche Bahn op de regionale markt gebruiken namelijk ook internationale leasbedrijven voor de inhuur van materieel. Dat meldt minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën na vragen uit de Tweede Kamer over het nieuws dat NS opnieuw gebruik heeft gemaakt van de deze constructie, waarbij door een Iers bedrijf treinen worden aangeschaft omdat dit belastingtechnisch voordeliger is.

Enkele maanden terug berichtten media dat NS weer belasting zou hebben ontweken, omdat er voor de Duitse concessie Sachen-Anhalt treinen waren besteld via een Iers bedrijf. Maar de minister heeft nu laten weten dat NS geen afspraken heeft gebroken en dat de Nederlandse belastingdienst bovendien geen inkomsten is misgelopen.

NS ontkende die belastingontwijking in een reactie ook al onmiddellijk. De spoorvervoerder had namelijk navraag gedaan bij de Duitse concessieverlener en die liet weten dat het leasen van voertuigen in Duitsland geen uitgangspunt in de aanbesteding was. Dit is nu bevestigd door de minister van Financiën, de aandeelhouder van NS.

Level playing field

Verschillende Tweede Kamerleden van CDA en D66 wilden van de minister weten hoe hij er tegenover staat dat NS de treinen voor een Duitse concessie niet heeft aangeschaft in Duitsland, aangezien het uitgangspunt van de in 2015 gemaakte afspraken inhoudt dat NS ook voor buitenlandse concessie de belasting zo veel mogelijk betaald in het land waar de concessie wordt uitgevoerd. De minister erkent dat een deel van de belastingdruk voor deze concessie buiten Duitsland ligt, maar stelt dat dit in de concessie gewoon was toegestaan. De Duitse concessieverleners zouden van mening zijn dat afspraken over de plek waar de treinen moeten worden aangeschaft niet verenigbaar is met de beginselen van vrij verkeer van kapitaal en diensten of met het aanbestedingsrecht.

“Vanuit bedrijfseconomisch opzicht is deze constructie vanuit level playing field acceptabel”, aldus Dijsselbloem. Bovendien is de minister van mening dat NS alle afspraken is nagekomen die zijn gemaakt en dat de regels vanuit Nederland geen beperking moeten vormen voor een eerlijke concurrentiepositie van Abellio bij buitenlandse concessies. “Zolang concessieverleners in Duitsland en Engeland hier geen beperkingen aan stellen, wil ik die beperking ook niet aan Abellio opleggen omdat zij anders in die landen niet op gelijke voet met haar concurrenten kan opereren.”

Misgelopen belasting

Tevens heeft de Nederlandse belastingdienst door deze constructie geen geld misgelopen; iets wat wel het geval was toen de treinen voor het Nederlandse hoofdrailnet nog via de Ierland-constructie werden aangeschaft. “De Nederlandse Staat heeft met het leasen van materieel door Abellio voor de Duitse concessie Sachsen-Anhalt geen belastinginkomsten misgelopen. De lease van het materiaal is immers voor buitenlandse activiteiten en valt dus buiten het Nederlandse belastingkader”, aldus Dijsselbloem.

Sinds 1998 ontweek NS belastingen via het in Dublin gevestigde bedrijf NS Financial Services Ltd. Nog steeds niet alle treinen die in Nederland rijden vallen nu belastingtechnisch onder Nederland. Voor het afbouwen van de Ierse route voor de Nederlandse HRN activiteiten hebben NS en de minster een schema vastgesteld en daar is de vervoerder nu mee bezig.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.