Thalys introduceert ‘derde klas’ voor betere bezetting

Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys
Thalys hogesnelheidstrein gaat minder rijden. Foto: Thalys

De Thalys geeft reizigers vanaf 12 september de keuze voor een extra klas. De vervoerder hoopt daarmee beter in te spelen op de wensen van de verschillende reizigers en zo de gewenste groei te realiseren. Het betekent overigens niet dat er goedkoper kan worden gereisd met de hogesnelheidstrein. De minimale prijs voor een rit tussen Amsterdam en Brussel is nu 29 euro en dat blijft zo na de verandering van categorieën in september. De huidige eerste klas wordt echter in twee verschillende categorieën gesplitst, waarbij de ene categorie iets meer diensten biedt dan de andere.

De nieuwe indeling van de klassen moet zorgen voor een betere bezetting. “Onze doelstelling: volle treinen en een maximale tevredenheidsgraad, dankzij eerlijke tarieven, optimaal gebruik van onze rijtuigen en diensten met een toegevoegde waarde die inspelen op de nieuwe behoeften van de reizigers”, aldus Agnès Ogier, de algemeen directeur van Thalys.

Comfort

Momenteel hebben reizigers twee keuzes, namelijk Comfort 1 en Comfort 2. Na de zomer zullen de klassen worden ingedeeld in Standard, Comfort en Premium. De nieuwe namen zijn gekozen door reizigers en medewerkers zodat ze eenvoudig te begrijpen zijn in alle talen. Thalys meldt door de nieuwe indeling voordeligere prijzen te kunnen bieden, een efficiëntere bezetting van de rijtuigen te realiseren en reizigers meer keuze voor diensten aan te bieden.

De categorie Standard is het goedkoopste; vooral wanneer reizigers vooraf hun ticket boeken. Reizigers mogen gebruikmaken van wifi en hebben toegang tot de Thalys Welcome Bar. Bij die prijs is het niet mogelijk om het ticket in te ruilen of terugbetaald te krijgen, maar dat is voor circa 15 euro extra wel een optie. Dit is bijvoorbeeld een interessant ticket voor jongeren. “Thalys wil jongeren zo lang mogelijk de laagste tarieven bieden en inspelen op behoeften van reizigers jonger dan 26 jaar die graag reizen en andere culturen ontdekken, maar die zelden vooraf plannen.”

Luxe

De tussenklasse is bedoeld voor de doelgroep die in de afgelopen jaren is overgestapt van Comfort 1 naar Comfort 2 door het striktere vervoersbeleid dat Thalys hanteerde. Dat geldt volgens Thalys met name voor zakenreizigers, maar zij hebben wel meer behoefte aan ergonomische stoelen, ruimere tafeltjes en meer rust. Omdat een rijtuig van Comfort 1 slechts 39 zitplaatsen heeft in vergelijking met 59 in Comfort 2, hebben reizigers in deze klasse meer ruimte en dus meer rust. Prijzen in deze categorie starten vanaf 45 euro voor de reis Amsterdam-Brussel en 72 euro voor een rit tussen Amsterdam en Parijs.

Het hoogste tarief is ook verbonden aan het meest uitgebreide aanbod van diensten, met onbeperkte mogelijkheden om tickets in te ruilen of terugbetaald te worden, een groter aanbod van de krantenkiosk wordt groter en op termijn toegang tot de digitale kiosk van Thalys. Bovendien worden de lounges in Parijs en Brussel toegankelijk voor reizigers die een premium-ticket hebben. De prijzen starten hier vanaf 97 euro.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Thalys introduceert ‘derde klas’ voor betere bezetting”

David-Joris Nijenhuis|13.06.17|20:45

Dat wordt dan een forse prijsstijging. Nu is Comfort 1 in de weekenden 59 Euro, waardoor je voor een schappelijke prijs van luxe kunt genieten. Dart wordt dus 97-135 Euro. Dom beleid van Thalys.