Forse reizigersgroei bij Thalys en ICE vereist uitbreiding capaciteit

Thalys op spoor ( foto: NS)

De populariteit van grensoverschrijdende treinen neemt toe. Thalys en de ICE rijden sinds enkele maanden met extra capaciteit richting Parijs en Frankfurt op de drukste momenten. Dit is nodig omdat het aantal reizigers flink groeit. Waar 2016 nog een relatief moeilijk jaar was, is het aantal treinreizen naar populaire Europese steden nu al met ruim 10 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar.

Het gaat dan om een vergelijking tussen de eerste drie maanden van dit jaar en de eerste drie maanden van 2016. In 2017 verkocht NS International circa 770.000 tickets. De hoogste stijging van verkopen was op te merken in de online verkoop, die toenam met 20 procent. Via reisagenten werd er 15 procent meer tickets verkocht. Ter vergelijking, in heel 2016 nam de reizigersgroei op de Thalys slechts toe met nog geen 2 procent en dat viel tegen in vergelijking met andere jaren.

Capaciteit

Nu neemt de groei dus weer fors toe. In januari en februari werden gemiddeld 18 procent meer reizigers vervoerd dan in dezelfde twee maanden een jaar eerder. Om het reisniveau op peil te houden, zetten zowel de Thalys als de ICE meer capaciteit in. Dit gebeurt alleen op de drukste tijden, zodat voorkomen kan worden dat de treinen erg vol zitten. Er wordt een extra treinstel ingezet bij de trein van 07:17 vanuit Amsterdam richting Lille.

Verder is de capaciteit van enkele treinen van Parijs naar Amsterdam en van Amsterdam naar Duitsland verdubbeld. “De reislust is weer helemaal terug na een dip in 2016 door de aanslagen in Parijs en Brussel”, vertelt Annemarie Ariesen, de Manager Business tot Business bij NS International. “De zakenreiziger is blijven reizen en de toerist is ook weer terug. Met deze extra capaciteit kunnen we deze groei goed aan.”

Groei reizigers

NS denkt namelijk dat de toegenomen interesse een voorbode lijkt te zijn voor verdere groei. Dit wordt nog versterkt door de komst van de Eurostar, waardoor het binnen korte tijd mogelijk wordt dat reizigers rechtstreeks van Londen naar Amsterdam reizen, en door de facelift van de ICE-treinen komend jaar. “We verwachten dan dat nog meer zakelijke reizigers de trein boven de auto of het vliegtuig zullen verkiezen”, meent Ariesen.

Sowieso wordt voor deze grensoverschrijdende verbindingen veel ingezet op de zakelijke reiziger, hoewel de cijfers uitwijzen dat ook de toerist de trein weer heeft ontdekt. Passagiers die voor hun beroep in de trein stappen, hechten waarde aan comfortabele stoelen en de mogelijkheid om te werken in de trein. Voor de ontwikkeling van nieuwe ICE-treinen wordt dan ook goed gekeken naar de wensen van deze zakelijke reizigers.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Forse reizigersgroei bij Thalys en ICE vereist uitbreiding capaciteit”

David-Joris Nijenhuis|13.06.17|20:50

Extra ICE’s tssen Amsterdam en Keulen is echt nodig, (of voer IC-treinen in, het merendeel van de reizigers rijdt toch tussen Nederland en Duisburg/Düsseldorf-Keulen). De ICE puilt zowat uit tussen Nederland en Duitsland. Leuk en aardig dat Abellio nu rijdt, maar deze stoptrein trekt een andere doelgroep aan, (de meesten ervan gingen voorheen niet met de trein de grens over). Wie – net al voorheen – graag sneller wil reizen, of de trein voor een wat langere afstand gebruikt pakt toch de ICE.

Rian van der Borgt|12.06.17|19:35

Wat is de groei bij ICE als je voor vorig jaar de nachttreinreizigers meerekent?