Treinstation Utrecht Centraal, foto: NS

NS optimaliseert reizigersstromen op stations middels mobiele signalen

NS en ProRail meten de reizigersstromen op drukke stations met behulp van sensoren die de signalen opvangen van de smartphones, tablets en laptops die reizigers bij zich hebben. Door realtime de reizigersstromen bij te houden, kan de reizigerscapaciteit op drukke stations optimaal benut worden. Dit gebeurt op de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport. Hiermee zijn de afgelopen jaren al aanpassingen gemaakt in de treinstations. Ook worden de data gebruikt om direct service te kunnen verlenen aan de reizigers.

Met behulp van de sensoren kunnen NS en ProRail real time analyses uitvoeren die direct toepasbaar zijn in de dienstverlening aan gebruikers van de stations. Zo noemt NS als voorbeeld dat perronmedewerkers op het drukke perron van spoor 1 en 2 van Schiphol Airport via oortjes ingeseind krijgen waar begeleiding van reizigers nodig is die pas zijn geland.

Tracken gegevens

Er gelden strikte regels voor het zogeheten ’tracken’ van Bluetooth- en WiFi-signalen van smartphones, tablets en andere mobiele apparatuur. De spoorbedrijven moeten duidelijk kenbaar maken dat signalen van mobiele telefoons gevolgd worden. Daarnaast mag de data alleen geanonimiseerd worden gebruikt.

ProRail en NS hebben de gegevens gebruikt om aanpassingen voor de doorstroming op stations te maken. Op Utrecht is er een aanpassing gemaakt waardoor reizigers vanaf de perrons eerst een vaste trap tegenkomen, en daarna pas aankomen bij de roltrappen. Dit zorgt voor een betere doorstroming, omdat de meeste reizigers de eerste trap nemen die ze tegenkomen.

Drukte op stations

Op het station Schiphol Airport heeft ProRail de hellingsbaan vanaf Schiphol Plaza naar het perron van spoor 1 en 2 vervangen door een brede, vaste trap. Uit de metingen bleek dat op deze plek op het perron relatief weinig reizigers met bagage uit de trein bleken te stappen. Een vaste trap heeft veel meer capaciteit, maar reizigers met bagage gebruiken liever geen vaste trap.

Iets verderop heeft ProRail de oorspronkelijke vaste trap vervangen door een roltrap, omdat uit de analyses bleek dat op deze plek juist releatief veel reizigers met bagage komen.

De real time-metingen zijn daarnaast uitermate geschikt voor evenementen zoals het Amsterdam Dance Event of Koningsdag of als er grootschalige werkzaamheden zijn op snelwegen als de A1 of A9. NS kan hierop meteen haar dienstverlening op de stations aanpassen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS optimaliseert reizigersstromen op stations middels mobiele signalen | OVPro.nl
Treinstation Utrecht Centraal, foto: NS

NS optimaliseert reizigersstromen op stations middels mobiele signalen

NS en ProRail meten de reizigersstromen op drukke stations met behulp van sensoren die de signalen opvangen van de smartphones, tablets en laptops die reizigers bij zich hebben. Door realtime de reizigersstromen bij te houden, kan de reizigerscapaciteit op drukke stations optimaal benut worden. Dit gebeurt op de stations Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport. Hiermee zijn de afgelopen jaren al aanpassingen gemaakt in de treinstations. Ook worden de data gebruikt om direct service te kunnen verlenen aan de reizigers.

Met behulp van de sensoren kunnen NS en ProRail real time analyses uitvoeren die direct toepasbaar zijn in de dienstverlening aan gebruikers van de stations. Zo noemt NS als voorbeeld dat perronmedewerkers op het drukke perron van spoor 1 en 2 van Schiphol Airport via oortjes ingeseind krijgen waar begeleiding van reizigers nodig is die pas zijn geland.

Tracken gegevens

Er gelden strikte regels voor het zogeheten ’tracken’ van Bluetooth- en WiFi-signalen van smartphones, tablets en andere mobiele apparatuur. De spoorbedrijven moeten duidelijk kenbaar maken dat signalen van mobiele telefoons gevolgd worden. Daarnaast mag de data alleen geanonimiseerd worden gebruikt.

ProRail en NS hebben de gegevens gebruikt om aanpassingen voor de doorstroming op stations te maken. Op Utrecht is er een aanpassing gemaakt waardoor reizigers vanaf de perrons eerst een vaste trap tegenkomen, en daarna pas aankomen bij de roltrappen. Dit zorgt voor een betere doorstroming, omdat de meeste reizigers de eerste trap nemen die ze tegenkomen.

Drukte op stations

Op het station Schiphol Airport heeft ProRail de hellingsbaan vanaf Schiphol Plaza naar het perron van spoor 1 en 2 vervangen door een brede, vaste trap. Uit de metingen bleek dat op deze plek op het perron relatief weinig reizigers met bagage uit de trein bleken te stappen. Een vaste trap heeft veel meer capaciteit, maar reizigers met bagage gebruiken liever geen vaste trap.

Iets verderop heeft ProRail de oorspronkelijke vaste trap vervangen door een roltrap, omdat uit de analyses bleek dat op deze plek juist releatief veel reizigers met bagage komen.

De real time-metingen zijn daarnaast uitermate geschikt voor evenementen zoals het Amsterdam Dance Event of Koningsdag of als er grootschalige werkzaamheden zijn op snelwegen als de A1 of A9. NS kan hierop meteen haar dienstverlening op de stations aanpassen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.