OV-fiets (foto: NS)

NS en ProRail vragen extra investeringen in fietsparkeervoorzieningen

Beeldbank NS

Het is noodzakelijk dat er flink geïnvesteerd blijft worden in nieuwe of betere fietsparkeervoorzieningen op de stations. Door goede investeringen te doen in fietsparkeerplaatsen kan het aantal mensen dat per fiets naar het station komt stijgen naar circa 60 procent. Daarvoor pleiten topmannen Roger van Boxtel van NS en Pier Eringa van ProRail tijdens het Velocity Congres in Nijmegen.

Momenteel komt al de helft van alle treinreizigers met de fiets naar het station toe. Om die reden hebben NS en ProRail al fors geïnvesteerd in het bouwen en vernieuwen van fietsparkeerplekken. Het aantal plekken is gestegen van 200.000 in 2000 naar 450.000.

Investeringen

Maar extra investeringen blijven nodig omdat mensen het liefst zo dicht mogelijk bij het station parkeren. Om te zorgen dat dit ook in de toekomst mogelijk blijft, moet er dus wel plek zijn om je fiets te stallen. Dit betekent extra investeringen, maar ook een betere benutting van huidige stallingen en nieuwe, innovatie oplossingen.

De betere benutting is van belang omdat bij lang niet alle stations de mogelijkheid bestaat om extra stallingen bij te bouwen. Vervangende oplossingen zijn bijvoorbeeld het systeem waarbij de eerste 24 uur gratis geparkeerd kan worden of het plaatsen van vernieuwde zelfservicestallingen op 47 stations. “Met betere handhaving wordt bovendien het probleem van weesfietsen aangepakt en worden stallingen beter benut en blijven de stationsgebieden ook goed toegankelijk”, aldus NS.

Geld

Het aantal fietsparkeervoorzieningen is in de afgelopen jaren al verdubbeld, maar NS en ProRail voorspellen binnen enkele jaren toch een tekort aan het aantal fietsparkeerplekken bij stations. Daarom willen de twee spoorbedrijven in het komende decennium 200.000 tot 250.000 nieuwe fietsparkeerplekken realiseren. Daarvoor is alleen de financiering alvast geregeld voor de eerste 70.000 plekken. Voor een groot deel moet dus nog financiering geregeld worden.

De twee spoorbedrijven hebben wel al een bestuursakkoord gesloten met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover, waarin ze hebben afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd. Dit betekent in ieder geval 60.000 nieuwe plekken bij de stations in Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle. In het bestuursakkoord is ook afgesproken gezamenlijk te kijken naar innovaties en financiering voor het vervolg.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS en ProRail vragen extra investeringen in fietsparkeervoorzieningen | OVPro.nl
OV-fiets (foto: NS)

NS en ProRail vragen extra investeringen in fietsparkeervoorzieningen

Beeldbank NS

Het is noodzakelijk dat er flink geïnvesteerd blijft worden in nieuwe of betere fietsparkeervoorzieningen op de stations. Door goede investeringen te doen in fietsparkeerplaatsen kan het aantal mensen dat per fiets naar het station komt stijgen naar circa 60 procent. Daarvoor pleiten topmannen Roger van Boxtel van NS en Pier Eringa van ProRail tijdens het Velocity Congres in Nijmegen.

Momenteel komt al de helft van alle treinreizigers met de fiets naar het station toe. Om die reden hebben NS en ProRail al fors geïnvesteerd in het bouwen en vernieuwen van fietsparkeerplekken. Het aantal plekken is gestegen van 200.000 in 2000 naar 450.000.

Investeringen

Maar extra investeringen blijven nodig omdat mensen het liefst zo dicht mogelijk bij het station parkeren. Om te zorgen dat dit ook in de toekomst mogelijk blijft, moet er dus wel plek zijn om je fiets te stallen. Dit betekent extra investeringen, maar ook een betere benutting van huidige stallingen en nieuwe, innovatie oplossingen.

De betere benutting is van belang omdat bij lang niet alle stations de mogelijkheid bestaat om extra stallingen bij te bouwen. Vervangende oplossingen zijn bijvoorbeeld het systeem waarbij de eerste 24 uur gratis geparkeerd kan worden of het plaatsen van vernieuwde zelfservicestallingen op 47 stations. “Met betere handhaving wordt bovendien het probleem van weesfietsen aangepakt en worden stallingen beter benut en blijven de stationsgebieden ook goed toegankelijk”, aldus NS.

Geld

Het aantal fietsparkeervoorzieningen is in de afgelopen jaren al verdubbeld, maar NS en ProRail voorspellen binnen enkele jaren toch een tekort aan het aantal fietsparkeerplekken bij stations. Daarom willen de twee spoorbedrijven in het komende decennium 200.000 tot 250.000 nieuwe fietsparkeerplekken realiseren. Daarvoor is alleen de financiering alvast geregeld voor de eerste 70.000 plekken. Voor een groot deel moet dus nog financiering geregeld worden.

De twee spoorbedrijven hebben wel al een bestuursakkoord gesloten met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover, waarin ze hebben afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd. Dit betekent in ieder geval 60.000 nieuwe plekken bij de stations in Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle. In het bestuursakkoord is ook afgesproken gezamenlijk te kijken naar innovaties en financiering voor het vervolg.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.