Snelle treindienst Breda-Antwerpen loopt opnieuw vertraging op

De directe spoorverbinding tussen Breda en Antwerpen heeft opnieuw vertraging opgelopen. Eerder werd de start van de treindiensten al uitgesteld tot december 2017, omdat het Bombardier niet lukt om de beveiligingssoftware voor de Traxx-locomotieven op tijd te leveren. Nu is bekend dat ook die datum niet wordt gehaald. Dat meldt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

De directe spoorverbinding Breda-Antwerpen maakt onderdeel uit van de IC Brussel, die ook het station van Rotterdam aan doet. De intercity Brussel zal straks twaalf keer per dag starten op Amsterdam Centraal en vier per dag starten op Den Haag Hollands Spoor.

De directe spoordienst Breda-Antwerpen levert een enorme reistijdwinst op. Nu duurt een reis tussen de steden nog 1 uur en 25 minuten. Tegen een duurder tarief kunnen Bredanaren via Rotterdam in één uur naar Antwerpen reizen, met gebruik van de Thalys. Met de nieuwe directe spoorverbinding duurt de reis tussen de steden nog maar 32 minuten, blijkt uit de modeldienstregeling.

Beveiligingssoftware

Bombardier heeft bekendgemaakt dat de beveiligingssoftware pas op 31 juli beschikbaar is. NS heeft de staatssecretaris laten weten dat na de oplevering het nog zes maanden duurt om de IC Brussel “met voldoende kwaliteit over de HSL-Zuid en Lijn 4 in België te laten rijden”. De IC Brussel blijft in de tussentijd via het reguliere traject rijden.

Als de software beschikbaar is, dan zal NS 24 locomotieven voorzien van de nieuwe software. De 12 treinen die NS en NMBS gebruiken, krijgen een tweede locomotief. Dit zorgt ervoor dat er snel kan worden gekeerd op  station Breda en het makkelijker is om te rangeren op twee afwisselende vertrekstations in Nederland.

Introductieplan

Woordvoerder Ton Boon van NS: “We willen maximale druk op de ketel houden om zo snel mogelijk met de treindiensten te starten. Het introductieplan van de treinen loopt. We moeten alle rijtuigen ombouwen. Ook gaan we nadat de software beschikbaar is ons personeel instrueren over hoe zij met de software werken. NS en NMBS liggen op één lijn over hoe we het spoorpersoneel in gaan zetten en de dienstregeling introduceren.”

Dijksma geeft in haar brief aan “het maximale te hebben gedaan om de levering door Bombardier te bespoedigen. Zo spraken de bewindsvrouw en NS-directeur Roger van Boxtel meerdere malen met de directeur van Bombardier. Ook zorgde het ministerie dat er extra testcapaciteit op de hogesnelheidslijn beschikbaar kwam.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.