Intercity, trein, NS

NS wil door spoorboekloos rijden 15 procent meer capaciteit bieden

NS laat vanaf 6 september één dag in de week als test 6 intercity’s per uur te laten rijden op het traject Amsterdam-Eindhoven. Dit is voorbereiding op het spoorboekloos rijden op dit traject.  Door elke 10 minuten een trein te laten vertrekken, hoopt NS circa 15 procent meer capaciteit te kunnen bieden. Voor de conducteurs betekent dit dat ze nog nauwkeuriger moeten letter op de vertrektijden.

Het is de bedoeling dat het spoorboekloos rijden in december werkelijk realiteit wordt op dit drukke traject van Eindhoven naar Amsterdam via Utrecht. NS is daarom al begonnen met de voorbereidingen en de 14 testdagen vormen daar een onderdeel van. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn vanaf medio augustus te vinden in de reisplanner.

Aangepaste vertrektijden

Omdat er elke tien minuten een trein moet gaan vertrekken, betekent dit andere vertrek- en aankomsttijden van de treinen tussen Amsterdam en Eindhoven. Omdat de aansluitende treinen wel op de gewone tijd vertrekken, kan daardoor dus ook de overstap veranderen. “Het zal wel even wennen zijn. Maar alle treinen worden gewoon in de reisplanner opgenomen”, vertelt hoofdconducteur Xander Philips.

Door extra intercity’s te laten rijden, hoopt NS dat reizigers minder lang hoeven te wachten en vaker een zitplaats hebben. De hoofdconducteur heeft vertrouwen in het spoorboekloos rijden, al waarschuwt hij dat dit in eerste instantie meer vertraging op zou kunnen lopen. “Vertraging isminder erg. Want bij elke tien minuten een trein, is het als met de tram of de metro. Die reis ervaar je als reiziger anders. De vertrektijd wordt minder belangrijk.”

“Ik denk dat reizigers relaxter zijn als er vaker een trein rijdt: als je een keer de trein mist, staat er immers snel weer een trein. Daarbij hoop ik op een beter spreiding van de drukte. Als reizigers zich geleidelijk over de verschillende treinen verdelen, dan wordt het ook minder druk.”

Kennis opdoen

Deze testen zijn voor NS ook een manier om te leren wat er beter kan. Iedere woensdag wordt er bekeken wat er in de volgende weken te verbeteren is. “Het is belangrijk om de test in de praktijk te doen, mét reizigers, om te kunnen zien hoe het tijdens de dagelijkse reis gaat en dit zo stapsgewijs te kunnen verbeteren”, aldus NS.

Spoorvervoerder NS is in combinatie met ProRail al jaren bezig met de voorbereidingen op deze toename van intercity’s. ProRail en NS hebben gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) te laten testen. NS: “Er wordt meer dan ooit een beroep gedaan op het vakmanschap van machinisten, conducteurs en treindienstleiders: op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.”

Kritiek Rover

Reizigersorganisatie Rover maakt zich een beetje zorgen om het besluit van NS om in september te starten met deze testdagen. Hoewel Rover erkent dat vooraf testen verstandig is, had de organisatie liever gezien dat dit eerder was gebeurd en dat NS er niet voor had gekozen om de testen te starten in september, bij NS de drukste periode. “We vinden dat NS en ProRail veel vragen van het aanpassingsvermogen van met name de dagelijkse reizigers. Een deel zal wellicht begripvol reageren, maar er zullen vast ook reizigers zijn die tureluurs worden van de wispelturige NS-dienstregeling.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.