Spoor, rails, station, Breda

D66 wil vervangende shuttlebus tussen Breda en Antwerpen

Gepubliceerd op 27-06-2017 om 10:51

D66 pleit voor een tijdelijke shuttlebus tussen Breda en het Belgische station Noorderkempen zolang de hogesnelheidstrein tussen Breda en Antwerpen nog niet rijdt. Dat idee opperde D66-Kamerlid Rob Jetten onlangs en staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd onderzoek te laten uitvoeren naar de mogelijkheid voor een dergelijke bus.

Er wordt al jarenlang gewerkt aan een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Breda en Antwerpen. Die zou eigenlijk vanaf 1 december 2017 moeten gaan rijden, maar vorige week werd weer uitstel bekendgemaakt vanwege technische problemen. Om de reizigers op dit traject tegemoet te komen denkt Jetten dat een shuttlebus een goede vervanging is tot de trein wel kan rijden.

Station Noorderkempen

De bus kan rijden tot station Noorderkempen, halverwege de HSL-lijn Breda-Antwerpen. “Vanaf dit station rijden er regelmatig treinen naar Antwerpen”, aldus het Bredase D66-raadslid Frank Toeset. “Daar zou dan snel overgestapt kunnen worden op de hogesnelheidstrein naar Brussel. Dit zorgt voor een tijdswinst van 20 tot 45 minuten voor de reizigers die nu van Breda via Roosendaal naar Antwerpen moeten reizen. Maar we willen voor de reizigers dat de treinverbinding er wel snel komt. Dat zorgt voor de echte tijdwinst.”

Tweede Kamerlid Jetten noemt de uitstel van de trein een tegenvaller. “Deze verbinding moet er al jaren komen. D66 wil dat er nu een oplossing komt voor de vele reizigers die nu nog moeten omreizen via Roosendaal. Daarom is het goed dat de staatssecretaris het voorstel van de D66-fractie in Breda onderzoekt. We hebben het liefst dat de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Breda en Antwerpen zo snel mogelijk gaat rijden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

3 reacties op “D66 wil vervangende shuttlebus tussen Breda en Antwerpen”

Rian van der Borgt|27.06.17|13:04

De reistijdwinst tussen Breda en Antwerpen zou hoogstens enkele minuten zijn, zeker geen 20, laat staan 45. Daarvoor hoef je maar te kijken naar de dienstregeling die in de weekends dit voorjaar gold, toen er zo’n bus Brwda – Noorderkempen reed wegens werkzaamheden op Roosendaal – Antwerpen. De meerwaarde van zo’n bus wordt daarmee nogal beperkt.

MG Stevense|27.06.17|13:41

Hoe verzint men het! Treinreizigers krijg je niet de bus in, dat is een en twee is dat het voor een treinreiziger veel comfortabeler is om van Breda, met één overstap, via Roosendaal naar Antwerpen en Brussel te reizen.
Laat de Tweede Kamer zich maar eens druk gaan maken om een IC tussen Breda en Middelburg-Vlissingen te laten rijden).
De stop-intercity van Middelburg-Vlissingen naar Amsterdam doet er sinds een paar jaar 20 minuten langer over dan daarvoor (staat in Roosendaal 10 min. stil).

Kees Tak|27.06.17|18:53

maar er rijdt toch al dagelijks een bus van BREDA naar hulst via ANTWERPEN.tot antwerpen nog over de snelweg ook;voor mij een perfecte verbinding.
waarom wordt over deze conexxion bus hier niet gesproken ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.