Arriva verbetert uitval op Maaslijn door analyse knelpunten

Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

De rituitval op de Maaslijn van Nijmegen naar Venlo is sinds Arriva vanaf december 2016 de OV-concessie heeft overgenomen fors te hoog. Arriva heeft oplossingen bedacht voor de knelpunten op deze lijn door in samenwerking met ProRail het baanvak te analyseren. Dit heeft al geleid tot enigszins verbeterde prestaties en de vervoerder hoopt vanaf september alle bedachte maatregelen ingevoerd te hebben.

Arriva erkent de noodzaak voor betere prestaties op deze lijn. “Zowel uit de reizigersreacties, als uit de prestatiecijfers van de lijn, als uit reactie van de medewerkers van Arriva zelf is duidelijk naar voren gekomen dat de reiziger op de Maaslijn afgelopen voorjaar niet de service heeft gekregen die Arriva nastreeft”, aldus de vervoerder. Maar het aantal mogelijke oplossingen is beperkt, omdat de Maaslijn enkelspoor heeft en daarom kwetsbaar is.

Knelpunten

Eén oorzaak van het hoge aantal storingen was het koppelen en ontkoppelen van de treinstellen. Om dit in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen, heeft de vervoerder besloten om verder en langer door te rijden met meer treinstellen, zodat er minder momenten zijn waarop het risico bestaat op storingen.

Tevens heeft de vervoerder in de afgelopen maanden problemen opgemerkt met de extra aangeschafte Lint-treinen. Deze blijken meer gebreken te hebben dan vooraf was voorzien. Totdat de Maaslijn wordt geëlektrificeerd, heeft de vervoerder geen alternatief voor deze gebrekkige voertuigen. Wel belooft de vervoerder de verdeling tussen deze treinen en de dieseltreinen anders te regelen.

Bovendien wordt zoveel mogelijk ingezet op onderhoud en het in goede staat houden van de voertuigen. Al het geplande onderhoud wordt versneld ingezet en Arriva heeft strakkere afspraken gemaakt met de monteurs in de storingsdienst gemaakt. Het is bovendien de bedoeling dat treinstellen die niet rijden eerder en vaker naar de werkplaats worden gebracht. Arriva: “Verder werden de processen voor onder andere reinigen en tanken verbeterd.”

Resultaat

De oplossingen zijn al ingezet vanaf maart en de eerste resultaten zijn bereikt. “Een taskforce en stuurgroep die dit voorjaar in het leven werden geroepen, bewaakt de voortgang”, vertelt Arriva. “Het streven is om na de vakantie, begin september, bij de start van het drukke seizoen alle bedachte maatregelen ingezet te hebben, zodat de inzet op de Maaslijn zo betrouwbaar mogelijk is.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.