Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

Boete NS ingezet voor tijdelijk goedkoper kaartje Intercity Direct

Het boetebedrag van 1,25 miljoen euro dat NS moet betalen voor de te lage prestaties op de HSL, wordt ingezet om de toeslag voor de Intercity Direct buiten de spits tijdelijk af te schaffen en abonnementshouders geld terug te geven als compensatie voor de overlast. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Al eerder zei de ambtsvrouw het belangrijk te vinden dat de boete voor NS ten goede zou komen aan de reiziger.

Met deze maatregelen hoopt de staatssecretaris de reizigers die het meeste overlast hebben gehad van de tegenvallende prestaties van NS op deze lijn tegemoet te komen. Tegelijkertijd wil het ministerie met een korting net buiten de spits testen in hoeverre korting kan dienen als een spitsmijdmaatregel.

Maatregelen

De abonnementshouders met een Altijd Toeslagvrij-abonnement kunnen 100 euro op hun abonnementskosten terugkrijgen. Voor de andere reizigers geldt dat zij buiten de spitsuren tijdelijk geen toeslag meer hoeven te betalen. Nu moet er voor de Intercity Direct tussen Rotterdam en Amsterdam nog 2,40 euro betaald worden.

Tweede Kamerlid Rob Jetten wilde eigenlijk dat de toeslag uberhaupt werd afgeschaft, tot de prestaties van de IC Direct weer voldoende zijn. “De reden om de toeslag in de spits ongemoeid te laten is omdat dit naar verwachting tot grotere drukte in de spits leidt, met extra overlast voor de reizigers tot gevolg”, reageerde Dijksma hierop.

Overigens zijn de details betreffende deze plannen nog niet duidelijk. Het ministerie spreekt nog met NS en reizigersorganisaties over de precieze invulling. NS meldt dat reizigers die in aanmerking komen voor de compensatie hiervoor zelf geïnformeerd zullen worden. Ook het nieuwe kortingstarief en het tijdstip waarop dit zal gelden, is nu nog in beraad.

Spitsexperiment

De spoorvervoerder laat wel weten zeer positief te zijn over het experiment om reizigers met behulp van korting te verleiden buiten de spits te reizen. “Het kortingsexperiment kan helpen om de overlast van drukte in de spits te beperken”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur van NS. “Zo kan dit alles voor de reiziger een positieve wending krijgen. We zijn benieuwd wat het experiment gaat opleveren.” Na afloop van het experiment bekijkt NS de resultaten en zal de vervoerder een beslissing nemen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Boete NS ingezet voor tijdelijk goedkoper kaartje Intercity Direct | OVPro.nl
Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

Boete NS ingezet voor tijdelijk goedkoper kaartje Intercity Direct

Het boetebedrag van 1,25 miljoen euro dat NS moet betalen voor de te lage prestaties op de HSL, wordt ingezet om de toeslag voor de Intercity Direct buiten de spits tijdelijk af te schaffen en abonnementshouders geld terug te geven als compensatie voor de overlast. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Al eerder zei de ambtsvrouw het belangrijk te vinden dat de boete voor NS ten goede zou komen aan de reiziger.

Met deze maatregelen hoopt de staatssecretaris de reizigers die het meeste overlast hebben gehad van de tegenvallende prestaties van NS op deze lijn tegemoet te komen. Tegelijkertijd wil het ministerie met een korting net buiten de spits testen in hoeverre korting kan dienen als een spitsmijdmaatregel.

Maatregelen

De abonnementshouders met een Altijd Toeslagvrij-abonnement kunnen 100 euro op hun abonnementskosten terugkrijgen. Voor de andere reizigers geldt dat zij buiten de spitsuren tijdelijk geen toeslag meer hoeven te betalen. Nu moet er voor de Intercity Direct tussen Rotterdam en Amsterdam nog 2,40 euro betaald worden.

Tweede Kamerlid Rob Jetten wilde eigenlijk dat de toeslag uberhaupt werd afgeschaft, tot de prestaties van de IC Direct weer voldoende zijn. “De reden om de toeslag in de spits ongemoeid te laten is omdat dit naar verwachting tot grotere drukte in de spits leidt, met extra overlast voor de reizigers tot gevolg”, reageerde Dijksma hierop.

Overigens zijn de details betreffende deze plannen nog niet duidelijk. Het ministerie spreekt nog met NS en reizigersorganisaties over de precieze invulling. NS meldt dat reizigers die in aanmerking komen voor de compensatie hiervoor zelf geïnformeerd zullen worden. Ook het nieuwe kortingstarief en het tijdstip waarop dit zal gelden, is nu nog in beraad.

Spitsexperiment

De spoorvervoerder laat wel weten zeer positief te zijn over het experiment om reizigers met behulp van korting te verleiden buiten de spits te reizen. “Het kortingsexperiment kan helpen om de overlast van drukte in de spits te beperken”, aldus Roger van Boxtel, president-directeur van NS. “Zo kan dit alles voor de reiziger een positieve wending krijgen. We zijn benieuwd wat het experiment gaat opleveren.” Na afloop van het experiment bekijkt NS de resultaten en zal de vervoerder een beslissing nemen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.