Arriva wint concessie spoorvervoer in Groningen en Friesland

Arriva, trein, Groningen

Vervoerder Arriva mag ook na 2020 het spoorvervoer op de Noordelijke treindiensten in Groningen en Friesland verzorgen. De vervoerder heeft de concessie gegund gekregen die loopt van 2020 tot 2035. Dit werd dinsdag bekendgemaakt door gedeputeerde Johannes Kramer van de provincie Fryslân, gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en de vervoerder.

Arriva verzorgt hier al het vervoer sinds 2005. De concessie omvat niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in de provincies Groningen en Friesland, namelijk Groningen – Delfzijl, Groningen – Roodeschool, Leeuwarden – Stavoren, Harlingen Haven – Leeuwarden, Leeuwarden – Groningen, Zuidbroek – Veendam en Groningen – Bad Nieuweschans.

Reactie Arriva

Algemeen directeur Anne Hettinga is erg blij dat Arriva de concessie heeft weten te winnen. “Openbaar vervoer is meer dan reizigers vervoeren alleen. Het is voor ons ook een katalysator voor economische groei en ontwikkeling in de regio. Wij gaan als regionale aanjager actief op zoek naar partners om een duurzame en economische injectie in de regio te realiseren.”

Arriva heeft bovendien een speciale band met het openbaar vervoer in het noorden van Nederland, laat Hettinga weten. “We zijn blij en vooral heel erg trots. Het noorden is onze bakermat, hier komen we vandaan en vanuit hier zijn we gegroeid tot wat we nu zijn. Dat we het vertrouwen van beide provincies hebben gekregen om hier te mogen blijven rijden, voelt echt fantastisch.”

Materieel

In het Programma van Eisen vroegen de provincies om een uitbreiding van de spoorlijnen er er werden eisen gesteld op het gebied van informatievoorziening, zelfrijdend vervoer of duurzame vormen van vervoer. De vervoerder heeft daarom beloofd meer treinen in te zetten en zo krijgt de reiziger ook meer zitplaatsen. De huidige treinen krijgen een grote opknapbeurt en er komen 21 extra treinen bij, waarvan 18 nieuwe. De totale treinvloot bestaat dan uit 69 treinen.

De treinen worden voorzien van batterijen die de remenergie opslaan, waarmee ze niet alleen duurzamer zijn, maar ook wat stiller bij het wegrijden van een station. Door de batterijen kan tevens de dieselmotor uitgezet worden als de trein vijf minuten of langer stilstaat. Deze nieuwe treinen worden ingezet op het traject Leeuwarden – Groningen Europapark.

Vernieuwingen

Verder gaat de frequentie omhoog. In de nieuwe concessie rijdt een extra sneltrein per uur tussen Groningen en Leeuwarden en gaat er in de spits elk kwartier een trein tussen Leeuwarden en Sneek. Tijdens de spitsuren worden er sneltreinen ingezet tussen Groningen en Winschoten. De trein naar Roodeschool rijdt een aantal keren per dag door naar station Eemshaven om aan te sluiten op de veerboot naar Borkum.

Arriva heeft nog meer innovaties aangeboden in het bestek. Zo biedt de vervoerder een app voor treinvervangend vervoer, waardoor de bussen sneller aanwezig moeten zijn op de juiste plek, komen er deelfietsen op elk station en wordt er een nachttrein ingezet tussen Groningen en Leeuwarden van donderdag op vrijdag en van vrijdag op zaterdag. De vervoerder heeft in de concessie bovendien ruim 20 extra banen beschikbaar voor machinisten en stewards.

Grensoverschrijdend

Het is de bedoeling dat met ingang van de nieuwe concessie er enkele grensoverschrijdende treinen in een uurdienst dagelijks richting het Oost-Friese Leer rijden. Die treinen zullen stoppen op het heropende station Bunde en op het station Ihrhove, wanneer de Friesenbrücke hersteld is. Zo wordt in Leer een goede aansluiting geboden op de intercity’s en regionale treinen naar Bremen.

Overigens was het Programma van Eisen opgesteld in samenwerking met de LNVG Niedersachsen, die in Noord-Duitsland het treinvervoer verzorgt. Deze organisatie is erbij betrokken vanwege de treinverbinding tussen Groningen en Duitsland. De aanbesteding voor het treinvervoer is vrij vroeg van start gegaan, maar op deze manier willen de concessieverleners de vervoerder de tijd geven om voldoende treinen aan te schaffen.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Arriva wint concessie spoorvervoer in Groningen en Friesland”

Marlies van Eijk|12.07.17|11:13

Mooie woorden van Arriva en opdrachtgever. Begrijpelijk, want een aanbesteding is voor beide spannend. Maar tenderned.nl bericht dat Arriva als enige heeft aangeboden. De opdrachtgever had dus geen keus. Dit roept vragen op. Waarom waren andere marktpartijen niet geineteresseerd? Of waren ze wel geinteresseerd, maar achtten ze zich bij voorbaat kansloos? Arriva’s bod is nu niet per definitie het beste, dus werkt openbaar aanbesteden dan nog wel, en wat schiet de reiziger hier nu echt mee op?