FNV: haal toezicht op spoor weg bij ACM

ACM, Autoriteit Consument en Markt, kartelwaakhond

In de strijd tegen marktwerking op het spoor richt vakbond FNV nu haar pijlen op mededingingsautoriteit ACM. FNV is van mening dat de Autoriteit Consument en Markt zich niet als een onafhankelijke toezichthouder gedraagt door publiekelijk te pleiten voor meer marktwerking op het spoor. “Wij vragen ons af of ACM wel de belangen van de consument dient”, aldus de vakbond.

FNV concentreert zich met name richting de boete die ACM onlangs aan NS oplegde voor de onregelmatigheden bij de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. De mededingingsautoriteit oordeelde dat NS zijn machtspositie heeft gebruikt. Hoewel de spoorvervoerder maatregelen heeft genomen dit voortaan te voorkomen, was dat voor ACM niet voldoende om de boete kwijt te schelden.

“Een bedrijf kan niet aan een boete ontkomen door achteraf maatregelen te nemen. Het kwaad is dan al geschied. Daarbij sluiten de maatregelen niet voor honderd procent uit dat de NS in de toekomst nog eens in de fout gaat”, rechtvaardigde ACM het besluit om de hoge boete van bijna 41 miljoen euro op te leggen.

Verlieslatend bod

NS heeft bezwaar aangetekend tegen de boete en wordt daarin gesteund door de aandeelhouder, tot vreugde van de FNV. “Eerder verbood de minister van Financiën dit nog, maar die is wellicht nu ook overtuigd van de foute geldingsdrang van de ACM.” NS weerlegt dat het een verlieslatend bod zou hebben gedaan. Het bod zou namelijk hebben voldaan aan de interne rendementseisen.

Minister Jeroen Dijsselbloem schaarde zich achter NS in de verwarring van de vervoerder over de definitie van een verlieslatend bod en vindt het daarom goed dat NS via een bezwaar probeert hier meer duidelijkheid over te krijgen. “Ik vind het belangrijk dat het ACM-besluit wordt getoetst en dat we daarmee onder meer duidelijkheid krijgen over de definitie van een verlieslatend bod. De eerste stap hiervoor is het maken van bezwaar”, schreef de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Boete ACM

Nu NS bezwaar heeft aangetekend, moet een rechter uitspraak doen. FNV: “Mocht de rechter opnieuw tot de conclusie komen dat de toezichthouder ten onrechte een boete heeft opgelegd, dan wordt het tijd voor een penalty voor de ACM zelf. Wat de FNV betreft moet het spoortoezicht zo snel mogelijk worden weggehaald bij de ACM.”

Vakbond FNV voert momenteel veel acties tegen de nieuwe strategie van NS, waarin onder meer is besloten om niet meer mee te dingen op regionale spoorconcessies en om de stations bij NS weg te halen. ACM moet het ontgelden, omdat deze partij volgens FNV ‘privatisering en marktwerking aanjaagt’.

FNV: “Het punt is dat er helemaal geen markt is op het spoor. Nagenoeg alle spoorpartijen in Europa zijn in handen van nationale overheden. En er is geen reiziger te vinden die met liefde regelmatig overstapt, omdat er verschillende treinvervoerders op een stuk spoor rijden.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “FNV: haal toezicht op spoor weg bij ACM”

Derk Van Dorth|10.08.17|16:08

Méér marktwerking op het spoor leidt niet tot beter openbaar vervoer, noch tot geringere kosten voor de overheid. Het leidt tot meer chaos. Ook marktwerking om het spoor brengt geen verbetering, omdat de stations de kritische capaciteitsfactoren zijn. Daarnaast is een aantal baanvakken overbezet. In de luchtvaart zijn maatschappijen afhankelijk van slots, maar op tal van stations i.c.m. baanvakken is hoegenaamd geen enkele marge. De ACM is verkeerd bezig. Secr. Branchegroep Spoor CNV.

Gerjan van Oosten|18.07.17|11:44

Mee eens. Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het nog maar een keer. Bij zaken die voor elke inwoner van belang zijn, zoals onderwijs, gezondheidszorg en openbaar vervoer moet je geen marktwerking toestaan. Als je dat wel doet, wordt alleen dat gedaan wat geld oplevert. Alles wat (te veel) geld kost, wordt niet meer gedaan. Dat leidt tot een hoop ellende, zoals we op allerlei fronten hebben kunnen zien. Wanneer doet de overheid daar nu eindelijk eens iets aan?!

Henk Derksen|14.07.17|15:53

De privatisering heeft niet alleen deze ellende veroorzaakt maar ook heel veel andere ellende ik denk aan de vele ontslagen die hebben plaatsgevonden bij de spooraannemers, en de politiek houdt maar vol dat wij allemaal veel beter af zijn met de privatisering….ik zie het niet het is duurder geworden, omslachtiger, en veel minder betrouwbaar