Joint venture met Abellio wint Britse concessie West Midlands

Abellio, trein, reiziger

Een joint venture tussen Abellio, East Japan Railway Company en Mitsui & Co Ltd. heeft de concessie in de West Midlands gewonnen. Deze partijen investeren samen 1 miljard Britse ponden, onder andere in 400 nieuwe rijstellen, met meer stoelen en meer ruimte. Het gaat hier om treinen tussen Londen, Birmingham en Liverpool en enkele regionale treinen in de regio Midlands.

Verder belooft de joint venture West Midlands Trains Ltd (WMT) gratis wifi op alle hoofdlijnen, voor het eerst al compensatie voor reizigers bij een vertraging vanaf 15 minuten en een betere assistentieverlening en toegankelijkheid voor hulpbehoevende reizigers. Verder wordt ingezet op het zogenaamde ‘smart ticketing’ en realtime passagiersinformatie.

Extra reizigers

De concessie gaat in december van dit jaar van start en duurt tot maart 2026. Er komen nieuwe treinen vanaf 2021, die ervoor zorgen dat er tijdens de spitsuren in Birmingham en Londen ruimte voor 85.000 extra passagiers is in de treinen. Dit is verdeeld in 20.000 extra stoelen en 50.000 extra staanplaatsen in Birmingham. In Londen komen er 10.000 extra zitplaatsen en 5000 extra staanplaatsen.

In totaal wordt er dus 1 miljard pond geïnvesteerd. Daarvan gaat in ieder geval 700 miljoen naar nieuwe treinen of de renovatie van de huidige voertuigen. Tevens steekt de joint venture 70 miljoen in bestaande treindepots, om zo de betrouwbaarheid van de treinen te verbeteren en wordt een bedrag van 60 miljoen pond beschikbaar gesteld voor onder andere auto- en fietsparkeerplaatsen, een fietsverhuursysteem en nieuwe en verbeterde wachtkamers.

Verbeterde reiservaring

De staatssecretaris van Transport, Chris Grayling, noemt de aanbesteding goed nieuws voor de passagiers, omdat ze nieuwe treinen, meer ruimte en een betere dienstregeling krijgen. Bovendien wordt ingestoken op innovaties die de ritbeleving ten goede moeten komen. “We verbeteren de hele reiservaring”, aldus Grayling. “Dit toont dat we leveren op onze belofte om een spoorwegsysteem te bouwen dat geschikt is voor iedereen.”

“Ik geloof dat deze deal bijdraagt aan de creatie van een spoorwegsysteem, waarin de reizigers een fijnere reis ervaren, maar dat bovendien zorgt voor een groeiende economie”, vult Andy Street aan, de burgemeester van West Midlands. Deze regio is betrokken geweest bij de aanbesteding en heeft zo mede bepaald hoe WMT de concessie zal invullen.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.