Zeeland overweegt keuze tussen stoptrein en intercity

De verschillende overheden in Zeeland moeten dit jaar de afweging maken of ze liever een snelle intercity tussen de grote stations willen of een langzamere trein die op veel verschillende kleine stations stopt. Dit laatste is ook nu al het geval. Deze trein garandeert weliswaar een goede bereikbaarheid van de kleine kernen in Zeeland, maar leidt ook tot een beduidend langere reistijd. NS heeft Zeeland gevraagd de toekomstwensen in kaart te brengen. 

Provinciebestuurder Harry van der Maas legt aan Omroep Zeeland uit welke overwegingen de provincie en andere overheden meenemen in het overleg. Momenteel rijdt er een trein van Bergen op Zoom naar Vlissingen, via Goes en Middelburg. Verder stopt deze trein – die twee keer per uur rijdt – nog op zes andere kleine stations. Twee daarvan bedienen nog geen 250 reizigers per dag.

Bereikbaarheid

Het komende jaar zullen de overheden samen het gesprek aangaan over de toekomst van het spoorvervoer in Zeeland. De provincie heeft met NS besproken dat de bereikbaarheid van Zeeland en buiten Zeeland fors moet verbeteren. Maar NS liet al weten dat meer reizigers in Zeeland in de trein moeten stappen om meer treinen te kunnen inzetten.

Daarom wordt met interesse gekeken naar de effecten van een spitstrein die in december gaat rijden en niet meer zal stoppen op alle kleinere stations. Van der Maas: “We kijken wat dat doet met het aantal reizigers, want dat benadrukt NS steeds: er zijn meer reizigers nodig in Zeeland.” Om die reden zal het ook nog wel even duren voordat er een definitief besluit genomen wordt, want naar verwachting is pas over circa een jaar bekend of er reizigersgroei heeft plaatsgevonden door de invoering van de nieuwe trein.

Reistijd

Wanneer de trein niet meer op de zes tussenliggende kleine stations hoeft te stoppen, zorgt dit voor een beduidend kortere reistijd voor de reizigers die vanuit de drie grote steden in Zeeland naar de rest van Nederland rijden. Deze trein halteert alleen op Goes, Middelburg en Vlissingen en gaat vanaf december van dit jaar alleen in de spitsuren rijden. Hierna wordt gekeken hoe dit uitpakt.

Van der Maas legt uit dat er een dilemma bestaat enerzijds tussen het realiseren van snelle reistijd en anderzijds tussen zoveel mogelijk stations bedienen. Maar hij benadrukt dat hij niet echt een keuze wil maken tussen de twee reismogelijkheden. “De huidige situatie is het vertrekpunt en vanaf daar kijken we hoe we het verder kunnen verbeteren. De komst van de spits intercity is een test. Stel dat het lukt om meer mensen te verleiden om de trein te nemen, dan durf ik het gesprek met de NS wel aan waarin ik zeg dat er op meer momenten een intercity moet komen. Zonder dat dit ten koste gaat van de kleine stations.”

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Zeeland overweegt keuze tussen stoptrein en intercity”

Arco Sierts|05.09.17|19:26

@Alex: exact, dat roep ik ook al jaren: stoptrein doortrekken van Roosendaal tot Goes, en aldaar strakke overstap & prima keertijd. De Zeeuwse IC ‘stoptreint’ dan van Goes tot Vlissingen. Volgende stap is de Zeeuwse IC vanaf Lage Zwaluwe de HSL op om de reistijd Zeeland-(BoZ-Roozendaal-)Randstad echt concurrerend te maken.

Henk Angenent|15.08.17|12:01

Gewoon intercity combineren met stoptrein en bussen die “visgraten” op de kleinere stations.
Het is niet zo moeilijk om het goed te doen.
Als een station eenmaal gesloten is, komt het niet meer terug.

Alex Niessen|12.08.17|13:00

Misschien kan er eens nagedacht worden voor een aparte sprinter uurdienst tussen Middelburg of Goes naar Breda voor de bediening van de kleine stations in Zeeland De intercitytreinen bedienen dan de volgende stations Vlissingen Souburg Middelburg Goes Bergenop zoom en Roosendaal Rijden de sprinters alleen van en naar Goes, dan stopt de 8intercity ook nog in Arnemuiden. Voordeel is, dat Bergen op zoom een rechtstreekse verbinding met Breda krijgt.

Harry Boer|11.08.17|21:43

Op korte termijn lijk me dat de provincie Zeeland de effecten van de spitstrein moet afwachten. Blijk dat die spitstrein een succes te zijn dan kunnen ze doorgaan. En kunnen ze de spitstrein uitbouwen tot een frequente verbinding tussen Vlissingen – Roosendaal. Die dan eventueel doorgetrokken kan worden naar Amsterdam C via de HSL Rotterdam – Schiphol vanaf 2025.

Kan betekenen dat er kleine stations gesloten moeten worden om een grotere doel te bereiken. Het is de een of ander.

Jan Klaas|11.08.17|20:15

Ik zou kijken naar de oude struktuur; 2*Uur intercity die stopt op Vlissingen, Middelburg, Goes en 1*Uur basis (+1*Uur op ma-vr/zat overdag) een stoptrein op het traject.