Amsterdam Centraal Station (foto: NS)

NS lijdt nettoverlies van 14 miljoen door boete ACM

Beeldbank NS

NS heeft in de eerste zes maanden van 2017 een nettoverlies geleden van 14 miljoen euro. Dit komt volgens de spoorvervoerder onder andere door de hoge boete van ACM van 41 miljoen euro. Bovendien heeft NS extra geïnvesteerd in nieuw personeel en het verbeteren van de deur-tot-deurreis. De spoorvervoerder heeft sinds 2013 geen nettoverlies meer hoeven te rapporteren. 

Ook het behalen van een goede punctualiteit en klanttevredenheid was de afgelopen maanden een speerpunt, omdat in december 2016 een flink aangepaste nieuwe dienstregeling inging. Dit leidde zoals verwacht tot een verminderde punctualiteit, maar de spoorvervoerder laat weten dat dit in het tweede kwartaal weer hersteld is. Uiteindelijk kwam de stiptheid uit op 91,4 procent. Een jaar eerder was dat 91,8 procent. De klanttevredenheid op het hoofdrailnet nam met 1,6 procent toe naar 77,8 procent, maar nam op de HSL af.

Omzet

Ondanks het verlies, nam de omzet van de reizigers- en stationsactiviteiten in Nederland tussen 1 januari en 30 juni wel degelijk toe. Zelfs ondanks het verlies van de Hoekse Lijn en de lijnen in Limburg. Maar de personeels- en bedrijfslasten namen ook toe en bleken hoger. Zo groeide het aantal medewerkers met enkele honderden nieuwe medewerkers – met name Veiligheid&Service-medewerkers -, werd er geïnvesteerd in het nieuwe treintype FLIRT en NS deed investeringen om in 2019 te kunnen voldoen aan de KPI’s.

Daarnaast nam ook de omzet uit buitenlandse concessies af, namelijk van 993 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016 naar 948 miljoen euro in dezelfde periode in 2017. Maar volgens de spoorvervoerder is die daling volledig te verklaren door de gedaalde koers van de Britse pond. “Tegen een constante koers zou de omzetstijging van de buitenlandse activiteiten ongeveer 40 miljoen hebben bedragen”, aldus NS.

Klanttevredenheid

NS is blij met de cijfers voor klanttevredenheid en punctualiteit, omdat er zo veel veranderingen werden doorgevoerd afgelopen december. Veel dienstregelingen veranderden en er gingen dagelijks 150 extra treinen rijden. “Met de introductie van de nieuwe dienstregeling hebben we de grootste wijzigingen in tien jaar doorgevoerd”, vertelt Roger van Boxtel, president-directeur bij NS. “We zagen dat het binnen enkele weken de goede kant op ging. Ook konden we tussentijds nog verbeteringen doorvoeren.”

Van Boxtel erkent dat het vervoer op de HSL een uitdaging blijft. De klanttevredenheid op de HSL was met 74,3 procent iets lager dan een jaar eerder en de kans op een zitplaats hier was 96,9 procent. In de eerste zes maanden van 2016 was dit laatste nog 97,3 procent. Het is voor NS belangrijk om dit jaar voldoende te presteren op de HSL, omdat de vervoerder al twee keer een van de KPI’s niet heeft gehaald. NS geeft daar de volle aandacht aan, stelt Van Boxtel.

De verminderde kans op een zitplaats is overigens niet alleen zichtbaar op de HSL. Ondanks de inzet van nieuwe sprinters nam de kans op een zitplaats ook op het hoofdrailnet licht af. Dit komt volgens de vervoerder door de groeiende economie en dalende werkeloosheid en de drukte zal daarom ook dit najaar zichtbaar blijven.

Medewerkers

Het personeel is erg goed gewaardeerd, zo blijkt uit de cijfers. De tevredenheid over de aanspreekbaarheid van het NS-personeel in de treinen is met 10 procent toegenomen naar 81 procent. De vriendelijkheid steeg ook licht naar 91 procent. Bovendien wordt ook het personeel op de stations steeds beter beoordeeld op de aanspreekbaarheid, de hulpvaardigheid en de vriendelijkheid.

Hoewel NS verlies heeft geleden door de boete, is het volgens ACM niet nodig dat de spoorvervoerder de prijzen voor de kaartjes verhoogt. “De NS hoeft de tarieven niet te verhogen om de opgelegde boete te kunnen betalen; dit kan in mindering worden gebracht op de winstuitkering aan de Staat”, aldus de marktautoriteit.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS lijdt nettoverlies van 14 miljoen door boete ACM | OVPro.nl
Amsterdam Centraal Station (foto: NS)

NS lijdt nettoverlies van 14 miljoen door boete ACM

Beeldbank NS

NS heeft in de eerste zes maanden van 2017 een nettoverlies geleden van 14 miljoen euro. Dit komt volgens de spoorvervoerder onder andere door de hoge boete van ACM van 41 miljoen euro. Bovendien heeft NS extra geïnvesteerd in nieuw personeel en het verbeteren van de deur-tot-deurreis. De spoorvervoerder heeft sinds 2013 geen nettoverlies meer hoeven te rapporteren. 

Ook het behalen van een goede punctualiteit en klanttevredenheid was de afgelopen maanden een speerpunt, omdat in december 2016 een flink aangepaste nieuwe dienstregeling inging. Dit leidde zoals verwacht tot een verminderde punctualiteit, maar de spoorvervoerder laat weten dat dit in het tweede kwartaal weer hersteld is. Uiteindelijk kwam de stiptheid uit op 91,4 procent. Een jaar eerder was dat 91,8 procent. De klanttevredenheid op het hoofdrailnet nam met 1,6 procent toe naar 77,8 procent, maar nam op de HSL af.

Omzet

Ondanks het verlies, nam de omzet van de reizigers- en stationsactiviteiten in Nederland tussen 1 januari en 30 juni wel degelijk toe. Zelfs ondanks het verlies van de Hoekse Lijn en de lijnen in Limburg. Maar de personeels- en bedrijfslasten namen ook toe en bleken hoger. Zo groeide het aantal medewerkers met enkele honderden nieuwe medewerkers – met name Veiligheid&Service-medewerkers -, werd er geïnvesteerd in het nieuwe treintype FLIRT en NS deed investeringen om in 2019 te kunnen voldoen aan de KPI’s.

Daarnaast nam ook de omzet uit buitenlandse concessies af, namelijk van 993 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2016 naar 948 miljoen euro in dezelfde periode in 2017. Maar volgens de spoorvervoerder is die daling volledig te verklaren door de gedaalde koers van de Britse pond. “Tegen een constante koers zou de omzetstijging van de buitenlandse activiteiten ongeveer 40 miljoen hebben bedragen”, aldus NS.

Klanttevredenheid

NS is blij met de cijfers voor klanttevredenheid en punctualiteit, omdat er zo veel veranderingen werden doorgevoerd afgelopen december. Veel dienstregelingen veranderden en er gingen dagelijks 150 extra treinen rijden. “Met de introductie van de nieuwe dienstregeling hebben we de grootste wijzigingen in tien jaar doorgevoerd”, vertelt Roger van Boxtel, president-directeur bij NS. “We zagen dat het binnen enkele weken de goede kant op ging. Ook konden we tussentijds nog verbeteringen doorvoeren.”

Van Boxtel erkent dat het vervoer op de HSL een uitdaging blijft. De klanttevredenheid op de HSL was met 74,3 procent iets lager dan een jaar eerder en de kans op een zitplaats hier was 96,9 procent. In de eerste zes maanden van 2016 was dit laatste nog 97,3 procent. Het is voor NS belangrijk om dit jaar voldoende te presteren op de HSL, omdat de vervoerder al twee keer een van de KPI’s niet heeft gehaald. NS geeft daar de volle aandacht aan, stelt Van Boxtel.

De verminderde kans op een zitplaats is overigens niet alleen zichtbaar op de HSL. Ondanks de inzet van nieuwe sprinters nam de kans op een zitplaats ook op het hoofdrailnet licht af. Dit komt volgens de vervoerder door de groeiende economie en dalende werkeloosheid en de drukte zal daarom ook dit najaar zichtbaar blijven.

Medewerkers

Het personeel is erg goed gewaardeerd, zo blijkt uit de cijfers. De tevredenheid over de aanspreekbaarheid van het NS-personeel in de treinen is met 10 procent toegenomen naar 81 procent. De vriendelijkheid steeg ook licht naar 91 procent. Bovendien wordt ook het personeel op de stations steeds beter beoordeeld op de aanspreekbaarheid, de hulpvaardigheid en de vriendelijkheid.

Hoewel NS verlies heeft geleden door de boete, is het volgens ACM niet nodig dat de spoorvervoerder de prijzen voor de kaartjes verhoogt. “De NS hoeft de tarieven niet te verhogen om de opgelegde boete te kunnen betalen; dit kan in mindering worden gebracht op de winstuitkering aan de Staat”, aldus de marktautoriteit.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.