fyra

Merendeel afgeschreven Fyra-treinen verkocht aan Trenitalia

De Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia heeft 17 van de 19 V250-treinen gekocht, de Fyra-treinen die enkele jaren terug nog werden afgeschreven door NS. Dit betekent dat NS 21 miljoen euro terugkrijgt van Hitachi Rail Italy, het voormalige AnsaldoBreda. Italiaanse spoorvakbladen melden dat Trenitalia de koop bevestigd heeft. Deze treinen waren eigenlijk bedoeld voor inzet op de HSL-Zuid. 

Hoewel NS hiervoor geld terugkrijgt, kan de vervoerder de verkoop van de treinen nog niet bevestigen. “Voordat er sprake is van een feitelijke verkoop van de treinstellen is NS geen partij en kunnen we hierover geen uitspraken doen”, aldus de spoorvervoerder.

Naar verluidt zullen de treinen door Trenitalia worden ingezet op het traject tussen de regio Puglia en de steden Rome en Napels. Al in maart werd bekend dat Trenitalia van de Italiaanse politiek de opdracht had gekregen om de treinen vanaf juni in te gaan zetten. Trenitalia is onderdeel van de nationale spoorwegmaatschappij in Italië, Ferrovie dello Stato. In maart was dit nog niet zeker.

V250

Maar Italiaanse websites berichten dat de koop van deze 17 treinen nu definitief is. Dit terwijl de Italianen zelf niet zo blij waren met de politieke druk om deze afgekeurde treinen in te zetten. De voertuigen moeten gaan rijden op het traject Rome-Bari-Lecce. De laatste twee steden liggen in het de zuidelijke punt van Italië. Maar op dit traject zouden de V250-treinen minder snel zijn dan de treinen die er nu rijden.

Deze treinen werden eigenlijk gebouwd voor de NS en het Belgische NMBS, die de treinen wilden gaan inzetten op de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Brussel. Maar na introductie op het spoor in Nederland bleken de treinen vrijwel onmiddellijk ernstige problemen te hebben, onder andere met de aandrijving, het deursysteem en de inzetbaarheid bij winters weer.

Doorverkoop

Om die reden werden de treinen in 2013 van het spoor gehaald en teruggestuurd naar de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda. De treinen aan de Belgische vervoerder NMBS waren op dat moment nog niet geleverd. NS sloot ook een akkoord af met AnsaldoBreda. Behalve een terugbetaling van 125 miljoen euro aan NS, vond de vervoerder het ook goed dat AnsaldoBreda de treinen zou proberen door te verkopen aan een andere geïnteresseerde.

Die doorverkoop levert ook weer een voordeel op voor NS. De eventuele verkoop van de Fyra’s levert NS van de zevende tot de twaalfde verkochte trein geld op, namelijk per voertuig 3,5 miljoen euro. De vervoerder zou door de verkoop van de treinen aan Trenitalia dus een bedrag van 21 miljoen euro terugkrijgen.

Tijdens het onderzoek van de parlementaire enquetecommissie Fyra berekende toenmalig financieel directeur bij NS, Engelhardt Robbe, het totale vermogensverlies van NS vanwege het besluit om te stoppen met de Fyra op 340 miljoen euro. Op vragen van de commissie erkende hij dat de totale verliezen, inclusief reparaties, misgelopen inkomsten en de aanschaf van vervangende treinen, uitkwamen op bijna 800 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Merendeel afgeschreven Fyra-treinen verkocht aan Trenitalia | OVPro.nl
fyra

Merendeel afgeschreven Fyra-treinen verkocht aan Trenitalia

De Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia heeft 17 van de 19 V250-treinen gekocht, de Fyra-treinen die enkele jaren terug nog werden afgeschreven door NS. Dit betekent dat NS 21 miljoen euro terugkrijgt van Hitachi Rail Italy, het voormalige AnsaldoBreda. Italiaanse spoorvakbladen melden dat Trenitalia de koop bevestigd heeft. Deze treinen waren eigenlijk bedoeld voor inzet op de HSL-Zuid. 

Hoewel NS hiervoor geld terugkrijgt, kan de vervoerder de verkoop van de treinen nog niet bevestigen. “Voordat er sprake is van een feitelijke verkoop van de treinstellen is NS geen partij en kunnen we hierover geen uitspraken doen”, aldus de spoorvervoerder.

Naar verluidt zullen de treinen door Trenitalia worden ingezet op het traject tussen de regio Puglia en de steden Rome en Napels. Al in maart werd bekend dat Trenitalia van de Italiaanse politiek de opdracht had gekregen om de treinen vanaf juni in te gaan zetten. Trenitalia is onderdeel van de nationale spoorwegmaatschappij in Italië, Ferrovie dello Stato. In maart was dit nog niet zeker.

V250

Maar Italiaanse websites berichten dat de koop van deze 17 treinen nu definitief is. Dit terwijl de Italianen zelf niet zo blij waren met de politieke druk om deze afgekeurde treinen in te zetten. De voertuigen moeten gaan rijden op het traject Rome-Bari-Lecce. De laatste twee steden liggen in het de zuidelijke punt van Italië. Maar op dit traject zouden de V250-treinen minder snel zijn dan de treinen die er nu rijden.

Deze treinen werden eigenlijk gebouwd voor de NS en het Belgische NMBS, die de treinen wilden gaan inzetten op de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Brussel. Maar na introductie op het spoor in Nederland bleken de treinen vrijwel onmiddellijk ernstige problemen te hebben, onder andere met de aandrijving, het deursysteem en de inzetbaarheid bij winters weer.

Doorverkoop

Om die reden werden de treinen in 2013 van het spoor gehaald en teruggestuurd naar de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda. De treinen aan de Belgische vervoerder NMBS waren op dat moment nog niet geleverd. NS sloot ook een akkoord af met AnsaldoBreda. Behalve een terugbetaling van 125 miljoen euro aan NS, vond de vervoerder het ook goed dat AnsaldoBreda de treinen zou proberen door te verkopen aan een andere geïnteresseerde.

Die doorverkoop levert ook weer een voordeel op voor NS. De eventuele verkoop van de Fyra’s levert NS van de zevende tot de twaalfde verkochte trein geld op, namelijk per voertuig 3,5 miljoen euro. De vervoerder zou door de verkoop van de treinen aan Trenitalia dus een bedrag van 21 miljoen euro terugkrijgen.

Tijdens het onderzoek van de parlementaire enquetecommissie Fyra berekende toenmalig financieel directeur bij NS, Engelhardt Robbe, het totale vermogensverlies van NS vanwege het besluit om te stoppen met de Fyra op 340 miljoen euro. Op vragen van de commissie erkende hij dat de totale verliezen, inclusief reparaties, misgelopen inkomsten en de aanschaf van vervangende treinen, uitkwamen op bijna 800 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.