Logo, FlixBus

Busvervoerder FlixBus begeeft zich op Duitse spoormarkt

Het Duitse FlixBus heeft samen met het Tsjechische LEO Express spoorvervoerder Locomore overgenomen. Onder de naam Locomore exploiteerde dit bedrijf een intercityverbinding per spoor tussen de Duitse steden Stuttgart en Berlijn. Langeafstandsbusvervoerder FlixBus – die ook in Nederland actief is – gaat zorgen voor de verkoop van de tickets, terwijl LEO Express het werkelijke treinvervoer op zich neemt. 

Dit betekent een doorstart voor Locomore, dat op het traject tussen Stuttgart en Berlijn concurreert met Deutsche Bahn. De trein tussen Stuttgart en Berlijn zal eens per dag rijden van donderdag tot maandag. Voorlopig zijn er bijna 10.000 kaartjes beschikbaar voor de prijs van 9,90 euro. Een deel van de route is nog goedkoper af te leggen, bijvoorbeeld van Hannover naar Kassel voor 5 euro.

Locomore

Het bedrijf Locomore trad in december 2016 toe tot de Duitse spoormarkt als private partij en begon met de exploitatie van de route van Stuttgart naar Berlijn. In mei liet het bedrijf weten door een faillissement haar werkzaamheden niet te kunnen doorzetten, maar wel te hopen op een doorstart. Dit wordt nu gerealiseerd door FlixBus en LEO Express. FlixBus zegt te hebben gemerkt dat er veel interesse bestaat in een alternatief voor DB op de route Stuttgart-Berlijn.

“Samen met LEO Express willen we deze intercity-verbinding succesvol maken”, aldus FlixBus-topman André Schwämmlein. “Daarbij zijn wij ervoor verantwoordelijk om treinen vol te krijgen.” Het is de insteek om het treinvervoer van Locomore aan te bieden voor een fors goedkopere prijs dan de prijs die concurrent Deutsche Bahn hanteert. De tickets voor Locomore zijn te koop via alle verkoopplatformen die FlixBus nu ook gebruikt voor de intercitybussen.

Aanvulling

De topman bij FlixBus noemde deze intercityverbinding per spoor een mooie aanvulling op de langeafstandsbussen die het bedrijf nu al heeft. “In de toekomst kunnen passagiers ’s ochtends in Stuttgart op de trein stappen en al in de middag in de Duitse hoofdstad zijn. Dat is met onze bussen niet mogelijk.” De trein vertrekt ’s ochtends vanuit Stuttgart om 06.21 uur en arriveert op het hoofdstation in Berlijn om 13.11 uur. Vanaf het station Berlin Hauptbahnhof vertrekt de trein om 14.45 uur en arriveert om 21.20 uur.

Onlangs werd bekend dat FlixBus de naam FlixTrain had ingeschreven in het handelsregister in Duitsland. Maar in eerste instantie zal de naam Locomore in stand gehouden worden, zo meldt Schwämmlein tegen Duitse media. “Samen met LEO Express willen we eerst uitzoeken hoe de exploitatie precies werkt en hoe we de beschikbare capaciteit het beste kunnen benutten. Ons eerste doel is om het Locomore-project succesvol te maken. Als dat lukt en we meer perspectief zien in de markt, willen onze positie op de spoormarkt misschien wel verder uitbreiden.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.